De allra flesta har en personlig relation till sociala medier och det händer att vi hör ”det här kan jag, jag använder det privat”. Men när det handlar om ditt företag krävs ett helt annat tänk än spontana inlägg med fina bilder och rolig text. Här har du möjlighet att etablera, fördjupa och förstärka relationer. Ditt flöde ska ge en tydlig bild av din verksamhet och rimma väl med ditt varumärke.
Välj rätt strategi och kanalval
En väl genomarbetad strategi hjälper dig att nå ditt verksamhetsmål genom att kommunicera rätt budskap till rätt målgrupp. Den bör innehålla:
- nulägesanalys
- syfte
- mål
- målgrupper
- tonalitet
- val av sociala kanaler
- vad som ska kommuniceras i vilken kanal. En viktig vägvisare
För att få en bra start gäller det att bena ut grundförutsättningarna. Vad vill du uppnå; sälja, stärka ditt varumärke, informera osv. När detta finns på pränt är det dags för kanalval och att tilldela dem varsitt syfte. Kanalerna bör ha en tydlig uppdelning, till exempel kan Facebook få uppgiften att vara ”företagsmässig”, Instagram personlig och Twitter ifrågasättande och debatterande. Var sak på sin plats.
Möjligheterna är oändliga, lägg tid på att lära känna din bransch i respektive kanal. Ta reda på i vilka kanaler målgruppen och konkurrenterna finns. Vilka #hashtags bör du använda? Var konsekvent när det gäller taggning och skriv i strategin hur inläggen i de olika kanalerna ska se ut, vilken tonalitet och typ av bilder? Ge dina inlägg en tydlig stil – och håll fast vid det.
Se till att ha en utgivningsplan
Oavsett vilka kanaler du väljer är det variation som gäller. Ett underhållande flöde ska överraska utan att för den skull bli spretigt. En genomtänkt utgivningsplan hjälper dig att variera inläggen och blir ett fint stöd i arbetet. Vi på Södra tornet brukar sortera inläggen under tre olika kategorier:
1. Information
Här kan du presentera fakta, berätta vad som händer på företaget, basunera ut att ni vunnit priser, nya uppdrag strömmar in, dela artiklar som är relevanta för (eller med) er osv.
2. Inspiration
Gör din kanal till en självklar plats för den som letar efter inspiration, idéer och kunskap. Dela med dig. Var gärna personlig. Inspiration är lustfyllt.
3. Interaktion
Kommunikation betyder ”ömsesidigt utbyte”, det är det som är grejen. Ställ frågor, be om respons, väck känslor och aktivera läsaren. Får du kontakt har du kommit långt, nu är ni kompisar.
Om du växlar mellan de här tre kategorierna får du automatiskt ett varierat flöde. Planera inläggen i tremånadersperioder och ta hänsyn till säsong, högtider och andra officiella dagar. Med en genomarbetad strategi, inklusive utgivningsplan, har du grunden och alla förutsättning för att lyckas med att nå ut med ditt budskap – och få flerfaldigt tillbaka.
Charlotte Zacharoff
Läs alla våra artiklar om kommunikation