Antibiotikans kraft är hotad
Kund: Fokhälsomyndigheten
Uppdrag: #skyddaantibiotikan

Varje sekund, minut och dag räddar antibiotikan liv. Men dess kraft är  allvarligt hotad. Vårt uppdrag var att få folk att förstå detta – och vad vi kan göra åt det.

design, kampanj, pr, socialt, strategi

Bakgrund

I Sverige är antibiotika ett av våra viktigaste läkemedel – och så vill vi att det ska fortsätta vara. Men antibiotikans kraft är hotad. Felaktig och överdriven användning av antibiotika har fått resistenta bakterier att spridas snabbt i världen. Om vi inte bromsar utvecklingen kan vanliga sjukdomar, som lunginflammation, bli omöjliga att bota.

I samband med den internationella antibiotikadagen ville uppdragsgivaren väcka uppmärksamhet och engagemang runt klok antibiotikaanvändning. Man har tidigare år fokuserat på statistik och fakta som kommunicerats via media, men i år ville Folkhälsomyndigheten skapa en kampanj som når fler så att kunskapen hos allmänheten ökar.

Utmaning

Vi vill att målgruppen ska förstå att min användning får konsekvenser för andras chanser att överleva. Vi vill att människor inte ska inte använda antibiotika i onödan. Därför behövde vi hjälpa dem hitta ett beteende och i förlängningen kan vi förändra beteendet hos fler.

Lösning

Vårt huvudbudskap blev ”Använd inte antibiotika i onödan. Spara kraften till dem som behöver den.” Vi la stor kraft på att skapa förståelse kring hela problematiken kring antibiotikans roll och antibiotikaresistens. Men utgångspunkt i one health-perspektivet togs därför en övergripande bild fram för att visa hur allt hänger ihop – från sjukvård, djurhälsa och mat till läkemedel, jordbruk och hav. För att stärka kommunikationen satte vi 25 myndigheter och organisationer – som tillsammans arbetar mot antibiotikaresistens – som avsändare.

Resultat

Kampanjen har nått fler än 300 000 personer. Bäst gick infografiksfilmen som delades hela 1 300 gånger på Facebook och därmed nådde drygt 210 000 personer. Vi kan konstatera att kampanjen har väckt känslor, både för och emot, och skapat debatt. En del applåderar, andra är väldigt skeptiska. Många har en egen uppfattning om hur allt hänger ihop och om vad som borde göras, och de som kommenterar har ibland bemött andras kommenterar och skapat egna trådar där debatten fortsatt. Många taggade också andra personer vilket gav ytterligare spridning.

Budskapet berörde många och kampanjen överträffade målet med att väcka uppmärksamhet och engagemang runt klok antibiotikaanvändning.

Kanaler

  • Animerad infografik med utgångspunkt i one health spreds både sponsrat och organiskt i sociala medier.
  • Kampanjwebb där det nya konceptet fick styra, denna fungerade som en landnings-sida för kampanjen.
    http://www.skyddaantibiotikan.se
  • Expertfilm som lyfter fram experters syn på problematiken med överanvändning av antibiotika och antibiotika-resistens. Syftet var att spridas i sociala medier, men användes även för att inleda konferensen Antibiotikaforum 2017 som låg under kampanjperioden.
  • Affisch med kampanjbudskapet togs fram för bl.a. primärvården.

Filmen har delats hela 1 371 gånger på Facebook och därmed nått drygt 210 000 personer.

Utvalda uppdrag

Ny identitet för Uppsala taxi
Ny identitet för Uppsala taxi
design, identitet, pr, strategi
Antibiotikans kraft är hotad
Antibiotikans kraft är hotad
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag