Så vidrig är du – Fördomskavalkaden visar vad andra tänker om dig
Kund: Föreningen Fredens Hus
Uppdrag: Fördomskavalkad

Hur kan man använda en opinionsundersökning om fördomar för att faktiskt få folk att reagera? Det går. Fredens Hus fördomstest väcker frågor om fördomar på ett sätt som aldrig har gjorts tidigare.

digitalt, kampanj, pr, socialt

Utmaning

Föreningen Fredens Hus arbetar med svåra frågor: Rasism, fördomar, mobbning och krig i en nationell verksamhet som når ungdomar i hela landet.

Fredens hus lät Kairos Future göra en undersökning som visade vilka fördomar svenskar tror finns om olika grupper i samhället. Materialet utgjorde grunden för ett projekt om fördomar. En utställning eller en undersökning från Kairos Future kan absolut kan vara intressant, men målet var inte kortlivad uppmärksamhet i media eller generella pekpinnar om att fördomar är fel. Målet var att utmana, att faktiskt påverka och att göra mesta möjliga med det material som fanns.

Lösning och resultat

Fördomar är svåra att motverka – att bara ge en person med förutfattade meningar korrekt information leder ingenstans. Södra tornet angrep problemet genom att peka på själva fenomenet fördomar. Genom att visa att det finns föromar om alla, så blir det möjligt att visa hur illa de återspeglar verkligheten.

Lösningen blev Fördomstestet. I testet besvarar du nio frågor om dig själv och serveras sedan sex negativa fördomar om dig själv. Kampanjen bestod av testet, kommunikation på Uppsalas gator och annonsering i sociala medier inför utställningens vernissage på Kulturnatten den 10 september 2016.

Resultatet blev lyckat: Satsningen skapade både nyfikenhet, indignation och besöksrekord. Dessutom används testet idag som verktyg i Fredens hur pedagogiska verksamhet. Det har adopterats av Forum för levande historia och ingår i den mobila utställningen Stämplad, som visas i 190 svenska kommuner fram till 2019. Fördomstestet var en av tio finalister till Stora PR-priset 2017. Här kan du göra Fredens Hus fördomstest.

Fler uppdrag

Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
UNT Soul
UNT Soul
design, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag