Varje dag, året om, diskrimineras personer på jobbet.
Kund: Diskrimineringsombudsmannen
Uppdrag: Informationskampanj

Hur stoppar man detta? Med DO som avsändare rullade vi ut en kampanj för att uppmärksamma arbetsgivare, och alla andra, på diskrimineringslagens skärpta bestämmelser. Kampanjen fick så stor uppmärksamhet att den faktiskt blev anmäld till DO …

 

kampanj, pr, socialt, strategi

Utmaning

På uppdrag av regeringen ska Diskrimineringsombudsmannen arbeta för att förhindra diskriminering på arbetsplatsen. Som en del av det uppdraget ville de skapa en kampanj om de nya bestämmelserna i Diskrimineringslagen. Syftet med kampanjen var att öka kännedomen hos arbetsgivare om nya bestämmelser i Diskrimineringslagen och målet var att målgruppen efter kampanjen skulle veta om att lagen har skärpts och att de numera har ett utökat ansvar för att arbeta mot diskriminering och för allas lika rättigheter och möjligheter. 

 

Lösning och resultat

Resultatet blev på två plan: Det ena planet var effekt ute hos arbetsgivaren. Det andra planet var effekt på DO som organisation och varumärke.

Mediemässigt har kampanjen levererat väl. Annonsering i digitala- & sociala medier har inneburit många visningar i målgruppen, samt genererat mer klick och aktiviteter än vad som kunde förväntas. Detta tyder på att relevant annonsmaterial visats för en relevant målgrupp.

DO är en myndighet som i huvudsak består av jurister och måste vara väldigt försiktiga i hur de uttalar sig. Den här kampanjen tänjde på gränsen för hur provocerande de kunde vara, men efter många turer och diskussioner så hittade vi en nivå som förflyttar DO. Mottagandet internt har varit mycket bra och medarbetarna är stolta över kampanjen. Det här ger kommunikationsavdelningen råg i ryggen att fortsätta flytta varumärket och kommunicera den nya rollen och med det nya tilltalet.

Annons tyckt i tidsskrift: Ekonomichef sökes. Helst ingen småbarnsförälder. Ofta väljs arbetssökande bort på grund av förutfattade meningar om bland annat kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, funktionsnedsättning, ålder eller på grund av föräldraledighet. Samma föreställningar gör också att många trakasseras, lönediskrimineras och får sämre möjligheter till utveckling. Är det verkligen okej? Sedan 1 januari 2017 har arbetsgivare ett större ansvar för att motverka diskriminering och arbeta för allas lika rättigheter och möjligheter. Läs mer på do.se/aktivaatgarder.
Platsannons i dagstidning. It-tekniker sökes. Helst ingen religiös. Varje dag diskrimineras människor i arbetslivet. Många redan i rekryteringsprocessen. Sedan 1 januari 2017 har arbetsgivare ett större ansvar för att motverka diskriminering och arbeta för allas lika rättigheter och möjligheter. Läs mer på do.se/aktivaatgarder.
DOs webbplats på desktop, tablet och telefon.
Uppslag från DOs folder riktad till arbetsgivare.
Skärmdump från facebook med DOs annons-video: Just nu söker vi en byggledare. Helst ingen kvinna.

Fler uppdrag

Ny identitet för Uppsala taxi
Ny identitet för Uppsala taxi
design, identitet, pr, strategi
Antibiotikans kraft är hotad
Antibiotikans kraft är hotad
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag