En Linné för det tjugoförsta århundradet
Kund: Destination Uppsala
Uppdrag: Kampanj

Carl von Linné är antagligen den Uppsalabo som satt störst avtryck på världen. Kanske bidrog det till att Blomstertestet blev en av de mest lyckade kampanjerna någonsin. 

digitalt, identitet, kampanj, socialt

Utmaning

Varje år strömmar turisterna till Linnéträdgården, Linnés Sävja och Linnés Hammarby. Botaniker och biologer jorden runt använder dagligen den taxonomi han utvecklade. Linnés gärning har sedan hans död 1778 präglat världen och gör det än idag, inte minst i Uppsala.

På uppdrag av Destination Uppsala, har Södra tornet utvecklat kommunikationen kring Carl von Linné och turistmålen sedan flera år. 

Inledningen på samarbetet var en önskan om att göra Linné mer digital med målet att öka antalet besökare till Linnés besöksmål i Uppsala. Tillsammans har vi sedan dess skapat ett modernare koncept som fungerar bra i alla kanaler.

 

Lösning och resultat

Södra tornet tog fram ett nytt grafiskt koncept för hela kommunikationen som återkommit under flera år. Med en estetik inspirerad av den gulnande floran i farmors bokhylla skapade vi en modern design och ett uttryck som nu följer all kommunikation kring Linné.

Vi tog fram en kommunikationsstrategi med budskap och kanalval för marknadsföringen kring Linnés födelsedag och för Linnés Uppsala som besöksmål. För att nå prioriterade målgrupper gjordes allt material på både svenska och engelska.

Till Linnés födelsedag tog vi fram en digital blomsteröverraskning – kampanjen Vilken blomma är du? Kampanjen bestod av ett test baserat på Jungs personlighetspsykologi och Linnés system för klassificering av växter. Blomstertestet blev snabbt en viral succé. Under de två första veckorna hade 60 000 personer gjort testet. Aklejor, smörblommor och nyponrosor syntes i Facebookflöden från världens alla möjliga hörn. Och antalet besökare till Linnés besöksmål steg.

Saken är klar: Vi har tagit Linné in i det tjugoförsta århundradet.

Fler uppdrag

Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
UNT Soul
UNT Soul
design, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag