Ny identitet för Uppsala taxi
Kund: Uppsala taxi
Uppdrag: Identitet

Uppsala taxi är ett av Uppsalas mest kända varumärken. Studenter och forskare, grevar och baroner, papegojor och barn har färdats sedan 1926. Mycket har hänt på taximarknaden sedan dess och Uppsala taxi kan nu visa upp sin rätta sida av ett enkelt och tryggt taxiåkande.

design, identitet, pr, strategi

Utmaning

Uppsala taxi upplevde att det egna varumärket var lättkopierat och att bilarnas utseende var för spretigt och därmed otydligt. De ville hitta ett nytt utseende som är renare och enklare och som inte är så lätt att kopiera. Målet var att bilarna ska bli ännu tydligare och synligare i gatubilden.

Lösning och resultat

Uppsala taxi är ett av Uppsalas kändaste varumärken och har funnits sedan 1926. Det kan ingen ta ifrån dem. Vi ville framhäva att Uppsala taxi är originalet och har en historia och en personlighet. De har varit med att utvecklat taximarknaden och har varit först med många nya idéer, t ex alkolås.

Eftersom namnet Uppsala taxi inte går att ta patent på så valde vi att arbeta med 100 000 som ett viktigt formelement på bilarna. Det är unikt och grafiskt enkelt. Alla bilarna rensades från alla andra varumärken och information som inte är relevant i dag för kunderna. Allt för att ge ett sobert och enkelt uttryck.

Varumärkesförflyttningen är tydlig. Uppsala taxi har blivit modernare och enklare i sitt uttryck och bilarna sticker ut från konkurrenterna. Nu har de en egen identitet och signalerar en självsäkerhet som de inte haft tidigare. Uppsala taxi står för ett tryggt och modernt taxiåkande för alla medborgare som nu också syns och känns på stadens gator.

Uppsala taxis nya färger: Svart, ljusgrå och gul.
Uppsala taxis nya typsnitt mot foto på instrumentbräda.
Bil från Uppsala taxi i stadsmiljö.
Grafik från Uppsala taxis nya identitet som visar pris på körning Arlanda–Uppsala.
Överblick på Uppsala taxis nya identitet. Typografi, färger, logotyp, stripade bilar, tone of voice och app.
Vänsterställd version av Uppsala taxis logo.
Centrerad version av Uppsala taxis logo med fokus på telefonnumret 100 000.
Uppsala taxis logo mot fotografi på Uppsala med domkyrkan, saluhallen och andra anrika byggnader.
Animerad Uppsala taxi-logo
Bil från Uppsala taxi före nya grafiska identiteten. Daterad typografi och rörigt intryck.
Bil från Uppsala taxi efter nya grafiska identiteten. Sparsmakat, tydligt men fortfarande anrikt.

Fler uppdrag

Ny identitet för Uppsala taxi
Ny identitet för Uppsala taxi
design, identitet, pr, strategi
Antibiotikans kraft är hotad
Antibiotikans kraft är hotad
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag