Skurkar och rövare från Norrländskt Södermalm
Kund: Bryggeriet Stenhammaren
Uppdrag: Förpackning

Öl med kvalitet är en trend som slutat vara en trend. Mängder av småskaliga bryggerier gör att varje varumärke behöver visa upp vad som är unikt med just deras brygd.

design, förpackning

Utmaning

Bryggeriet Stenhammaren är ett litet bryggeri i Sundsvall. Namnet Stenhammaren kommer från det gamla namnet på stadsdelen Södermalm i Sundsvall, ett område som under 1800-talet hade ett tvivelaktigt rykte på grund av lönnkrogar och bordeller.

Stenhammaren lyfter stadsdelens historia via produkterna. Varje produkt har namn efter en karaktär eller en händelse som har koppling till Stenhammaren. Ölen är inspirerade av den brittiska ölkulturen och de är alla opastöriserade och ofiltrerade.

Lösning och resultat

Södra tornet fick i uppdrag att se över utformningen av etiketter med utgångspunkt från illustrationer av Marika de Vahl. Mystiken var viktig att lyfta fram, men också kvalitén i produkten. Vi valde en klassisk typografi som gav en litterär känsla till de mystiska karaktärerna. Skitigt men ändå stiligt.

Fler uppdrag

Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
UNT Soul
UNT Soul
design, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag