Javier ny praktikant i Södra Tornet

Digital strateg till Södra tornet

Hola Javier Pardo, qué tal?

Hur har din första tid i tornet varit?

Det har varit spännande och händelserika veckor och jag har fått ett varmt välkomnande. Jag är glad över att få lära känna alla kreativa och roliga medarbetare på Södra tornet – jag kommer att lära mig mycket av dem. Själv kommer jag att bidra med mina erfarenheter och idéer. 

Du har en imponerande meritlista, berätta om vad du gjort tidigare. 

Jag är entreprenör uti fingerspetsarna och min specialitet är strategisk online-marknadsföring. I Spanien startade jag en byrå där vi jobbade med all slags marknadsföring.  De senaste fyra åren har jag dock spetsat in mig på marknadsföring online;  bloggar, sociala mediekampanjer, displaykampanjer, Googles produkter och framför allt strategisk onlinemarknadsföring. 

Du flyttade till Sverige från Spanien för två år sedan – kan du se några skillnader mellan länderna när det gäller marknadsföring?

Hm, svårt att säga… Jag märker faktiskt en skillnad i hur man använder sociala medier och appar. I Sverige är det mer fokus på UX/UI (User Experience/ User Interface) och det pågår fler interaktioner i sociala medier och Facebookgrupper. Jag tror att det var mindre fokus på användare och kundtjänst i Spanien, men det är min personlig åsikt.