Södra tornet är trippelt nominerade
Södra tornet är trippelt nominerade

Södra tornet har nominerats till både Svenska designpriset och Publishingpriset. Bidragen är månadsmagasinet Soul som byrån producerat i samarbete med UNT samt en kampanjwebb för Kungliga Musikhögskolan.

– Vi är jätteglada, det är ett sådant fint kvitto på att vår design håller mycket hög kvalité. Och när det gäller Soul känns det extra kul då det är ett uppdrag där vi varit med från första idé till färdig produkt, Tomas Rudström, creative director på Södra tornet. 


Soul är nominerat till både Svenska designpriset och Publishingpriset. Magasinet är resultatet av ett unikt projekt och samarbete mellan UNT och Södra tornet.  Idén var att skapa en ny röst i Uppsala där starkt redaktionellt innehåll kombinerades med utmanande design. 

Tomas Rudström, tycker att Soul har lyckats mer än väl med den uppgiften.

– Det är ett uttrycksfullt magasin. Berättelsen står i centrum och förstärks på ett ganska speciellt sätt med noga utvalda bilder, illustrationer och typografi. 

Också på UNT gläds man åt beskedet.
– Det är roligt och är en ny erfarenhet! Jag tycker det visar på hur mediebranschen utvecklas och skapar nya samarbeten. Vi är mycket stolta över att den bilaga vi skapat tillsammans och är glada för Södra tornets skull som uppmärksammas för sitt fina arbete. De har varit suveräna att samarbeta med, och mycket professionella, säger Kalle Sandhammar, chefredaktör på UNT.

Till Publishingpriset har Södra tornet ytterligare en nominering. Det är kampanjwebb för invigningen av Kungliga Musikhögskolans nya campus. På ett lekfullt sätt och med hjälp av smarta funktioner visar sajten upp skolans enorma utbud. Efter lanseringen blev innehållet delat runt 5 000 gånger i sociala kanaler och webben gjorde sitt jobb som både rolig och funktionell.  

– Den ger ett ganska rockigt intryck för att vara en Kunglig musikhögskola. Och den breddar verkligen bilden av vad skolan kan erbjudan, säger Olle Sundin, formgivare på Södra tornet.

Fakta om nomineringarna
I Svenska designpriset är Soul nominerat i kategorin ”Redaktionellt – Magasin – Print” och Vinnarna presenteras den 19 oktober under en prisutdelning på Rondo – Liseberg i Göteborg. Den 4 september startar omröstningen på Svenska designprisets webbplats: http://www.designpriset.se

I Publishingpriset är Soul nominerat i kategorin ”Tidningsbilagor”. Kampanjwebben för KMH är nominerad i kategorin ”Informationssajter studier och yrkesval”. Vinnarna offentliggörs måndagen den 23 oktober på Berns och Chinateatern vid Berzelii Park i Stockholm.