01. Luras du?


2014 tog vi på Södra tornet fram en guide för ansvarsfull kommunikation. Den är ständigt aktuell och vi använder den själva – som stöd, checklista och inspiration.
Vi vet att gränsen mellan att beröra, uppröra och provocera är hårfin. Därför delar vi gärna med oss av våra tankar och tips. Varsågod, här kommer del 1 av 10.

Att inte missbruka människors förtroende och brist på erfarenhet och kunskap kan kännas självklart. Men då och då uppmärksammas PR-kupper som bidrar till oklara gränser mellan vad som är reklam och inte. Regelverket säger att det ska vara tydligt om det är reklam och vem som är avsändaren medan PR-kuppen ofta ses som ett ofarligt skämt av de som skapat den.

Tänk på att ett tryggt och demokratiskt samhälle grundar sig på tillit och förtroende, är det då rätt att sko sig på att luras? Det kommer alltid att finnas de som inte kan avgöra vad som är sant eller falskt. Så tänk efter både en och två gånger innan du luras – för eftersmaken är ofta bitter.

Läs de nio andra tipsen om ansvarsfull kommunikation här.