07. Kommunicerar du begripligt?

2014 tog vi på Södra tornet fram en guide för ansvarsfull kommunikation. Den är ständigt aktuell och vi använder den själva – som stöd, checklista och inspiration. Vi vet att gränsen mellan att beröra, uppröra och provocera är hårfin. Därför delar vi gärna med oss av våra tankar och tips. Varsågod, här kommer del 7 av 10.

Att kommunicera ansvarsfullt är också att kommunicera så att man förstår. Det är extra viktigt för dig som arbetar med samhällsinformation som ska nå många, och olika. För svenska myndigheter finns det till och med en lag som säger att språket ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Det är dock en balansgång mellan att vara tydlig och att vara övertydlig.

Ett tips är att låta någon utomstående kolla igenom produkten. Om hen svarar ”njaaa, jag är ju inte riktigt målgruppen så det är nog därför jag inte fattar” så kanske det är läge att fundera igenom hur pass begriplig kommunikationen är.

Läs de nio andra tipsen om ansvarsfull kommunikation här.