05. Utnyttjar du människors rädslor?

2014 tog vi på Södra tornet fram en guide för ansvarsfull kommunikation. Den är ständigt aktuell och vi använder den själva – som stöd, checklista och inspiration. Vi vet att gränsen mellan att beröra, uppröra och provocera är hårfin. Därför delar vi gärna med oss av våra tankar och tips. Varsågod, här kommer del 5 av 10.

Att spela på folks rädslor är ett av de äldsta knepen inom kommunikation. Och visst finns det tillfällen då det är befogat, till exempel när syftet är att minska antalet alkoholpåverkade i trafiken eller att få folk att sluta röka. Men är det rimligt att spela på folks rädslor i alla sammanhang?

Ibland är det bättre att vända på steken och visa de positiva fördelarna i stället för att hota. Och fråga dig om det finns en säker koppling mellan rädslan och produkten. Kopplingen med att röka och dö i cancer är tydlig. Men om man säger att någon hamnar utanför om den inte köper den senaste mobilen är kopplingen inte lika självklar.

Läs de nio andra tipsen om ansvarsfull kommunikation här.