Att skapa ett varumärke från grunden är ett långsiktigt, noggrant och idogt arbete. När det anrika Trädgårdshotellet i Åtvidaberg skulle förvandlas till Villa Baro fick Södra tornet äran att vara med på resan. Från varumärkesplattform, via en lång rad kommunikationsinsatser, till premiär och framgång.
Redan på 1760-talet uppfördes Adelsnäs gamla herrgård på halvön i Bysjön. Herrgården som senare skulle användas som trädgårdsmästarskola, och ännu senare som hotell. 2020 var det dags för ytterligare ett kapitel. Trädgårdshotellet skulle renoveras, byggas till och förvandlas till Villa Baro – en välkomnande, avslappnande och elegant mötesplats i naturskön miljö. Konferens, fest, golf och wellness i kombination med boende, mat och dryck av hög kvalitet. Södra tornet fick uppdraget att skapa ett attraktivt varumärke, lockande destinationsmarknadsföring, uppmärksammad kommunikation och starkt säljstöd.
Ja hur skapar man förväntan inför något som ännu inte finns? Vi började med att ta fram en väl grundad varumärkesplattform, och ett övergripande budskap som ringar in känslan. Känslan av platsen, historien och inför det som komma skall. Ett budskap som kan målgrupps- och situationsanpassas – den speciella känslan.
Tillsammans blev de olika kommunikationsinsatserna ett löfte som rymmer vad gästen kan förvänta sig i sitt möte med Villa Baro. Våren 2020 slog det nya Villa Baro upp sina vackra dubbeldörrar och med en stark varumärkesplattform och ett inarbetat kommunikationskoncept kunde ägarna och medarbetarna fokusera på gästen och dess upplevelse. För Villa Baro är just det – en upplevelse.