Nyhetsbrev – April 2023

Ett nyhetsbrev alltså.

Ja för i en tid av förändring, under omställning, utveckling och press ser vi att kommunikationen har en viktig roll. Och för att skapa den förändring som krävs har vi som kommunikatörer, direktörer, inspiratörer och innovatörer ett gemensamt ansvar. Vi behöver kroka arm och lära av varandra. Därför delar vi mer än gärna med oss av vår kunskap, och hoppas att många andra vill göra detsamma. Så att vi kan fortsätta beröra, uppröra och provocera tillsammans – för den goda sakens skull. Och det var där någonstans vi landade i ett nyhetsbrev. Ett format där vi kan fatta oss kort, eller brodera ut texten, tankar och spaningar. Fyra gånger per år ungefär. Det här är det allra första.

 

Idag bjuder vi på:

  1. Ledare – Vadå en god kommunikationsrevolution?

  2. För morgondagens fysiker, forseniker och rymdkonstruktörer

  3. Fem framtidsspaningar från tornet

  4. PR i oroliga, omvälvande och, trots allt, spännande tider

  5. När du förstår varför blir du mer effektiv i din kommunikation

  6. Hänt på sistone i tornet

Vadå en god kommunikationsrevolution?

Ibland känns det bara extra tydligt att vi finns i en brytningstid. Ett sorts mellanrum, en lååång inandning, eller ett avstamp. Inför det som måste eller kan komma. 
 
Som när IPCC återigen uppmanar till fast action. Eller som när Klimatpolitiska rådet konstaterar att Sverige är på väg åt fel håll och att allvaret inte ens nöjer sig med att lysa igenom. Eller som när Tegmark & co uppmanar till AI-paus så att samhället får en chans att hänga med. Samtidigt som kriget gör läget i Europa till det säkerhetspolitiskt allvarligaste på decennier. Samtidigt som mycket, konstigt nog, fortsätter som vanligt.
 
Allt oftare känns det också extra tydligt att kommunikationen är i en brytningstid. Som när allt fler i allt fler sammanhang pratar om berättelsen. Berättelsen som tillsammans med innovationer, teknikutveckling och politiska beslut kan vara det som räddar oss från en förlorad framtid. Som tills vidare ska ta oss dit vi är på väg, innan vi ens vet vart, eller hur det kan vara att leva där. Berättelsen som ska skapa tillit, förändrade beteenden, framtidstro och vilja. 
 
Ända sedan Lascauxgrottan har berättelsen fungerat som besvärjelse, löfte, flykt, sanningssägare och omstörtare. Och i en brytningstid, där vi alla förhoppningsvis snart ska kunna andas ut, har kommunikatörerna en ny viktig roll – den att förflytta med berättelser. Med kommunikation som kan skapa nya värden, nya affärsvärden och ny samhällsnytta. Som gör bra för människor här och nu och rättvisa mot de som kommer. Som kan vara en god kraft. 
 
På Södra tornet gör vi varje dag vad vi kan för att använda strategi och kreativitet till att sätta tankar och människor i rörelse. För det har vi också tagit oss ett nytt löfte – för en god kommunikationsrevolution. För att vi vill att den händer och för att vi ser att den behövs. För att vi vill göra god kommunikationsrevolution ihop med våra uppdragsgivare, och hoppas att framtida uppdragsgivare vill komma till oss för att få just det. 
 
Så om du läser ett inlägg eller så, och tänker vadå god kommunikationsrevolution så är det det här vi tänker oss. Och varmt välkommen att höra av dig om du vill veta mer. 

/ Vännerna på Södra tornet

För morgondagens fysiker, forseniker och rymdkonstruktörer

Visst är det mäktigt vad man kan åstadkomma med kommunikation. Och med kunskap. För kunskap är makt, och ger morgondagens vuxna möjlighet att välja sin egen framtid. De är allt. För vår vilda gissning är att fysiker, forensiker och rymdkonstruktörer kommer behövas även i framtiden. Samtidigt går var sjunde niondeklassare ut grundskolan utan gymnasiebehörighet och enligt Skolverket är nästan var tredje grundskolelärare obehörig. Den ekvationen går ju inte ihop.

Därför är vi otroligt glada och stolta över att i flera år fått möjlighet att arbeta med Teach for Sweden. Stiftelsen som rekryterar akademiker till ett två år långt ledarskapsprogram där de läser in lärarexamen samtidigt som de arbetar på högstadieskolor med stora behov. Att det med god kommunikation går att bidra till rättvisare möjligheter för morgondagens arbetskraft tycker i alla fall vi är revolutionerande.

Kolla här bara:

 

Fem utsikter från tornet

Kommunicerar du till unga? Då kan det vara en god idé att se upp till den så viktiga generation Z. För påverka, det gör dom redan idag. För några månader sedan släppte Ungdomsbarometern sin trendrapport för 2023. Rapporten bygger på 15 000 svar från 15–24-åringar om vad de tror blir de nästa stora trenderna. Vi har sammanfattat fem av dem.

  1. Unga lägger alltmer tid och energi på sina studier, någon som även speglas på TikTok där taggen #Studymotivation trendar.

  2. Filter är passé. Nu är det BeReal som gäller – bilddelningsappen som ger användaren inblick i sina vänners oretuscherade vardagsliv. Här och nu.

  3. Nästa avgång: Längre resor i Europa. Unga tror att sommaren 2023 kommer att spenderas på ett tåg, på grund av miljövänligt. Tågresande trendar även på Youtube och Tiktok.

  4. 90-talister och 00-talare, dags att rota längst bak i garderoben. Magtröjan, lowcutjeansen och buffaloskorna gör comeback. Inom temat Hållbar livsstil ryms även online-loppis som fortsätter trenda.

  5. Kläder efter väder. Nja. I stilen gorpcore står friluftslivet i centrum. Oavsett väder eller plats. Kanske har det att göra med att naturen har blivit en hit som lockar många unga.

PR i oroliga omvälvande och, trots allt, spännande tider

Det sägs ju att omställning, tekniska och digitala innovationer i hög fart kommer att ersätta många (kanske de flesta) av dagens yrken med nya. Och när Stora PR-dagen arrangerades tidigare i år handlade det om att ta en titt på pr-yrket. Kan de få en än mer strategisk roll i näringslivet, eller ersätts pr-konsulterna mer och mer av influencers och AI? Och hur ska pr-branschen utvecklas för att vara relevant också för framtidens pr-köpare?

Läs våra spaningar från dagen

Inbjudna, medverkande, nationella och internationella, byråfolk, opinionsbildare, marknadschefer och experter delade med sig av egna kommunikationsinsatser, insikter, forskningsrön och pr-trender. De lyfte bland annat framtidens berättelser, desinformation och jakten på sanningen, influensers påverkan på kommunikationsbranschen, och massor av AI. 

I presentationer och samtal blir det tydligt att gammalt är på väg ut och nytt på väg in. Att pr, i oroliga, omvälvande och trots allt, spännande tider, sannolikt bara kommer att vara mer angelägen, och ha en viktig roll i att föra fram nya samhällsmål, bygga broar och skapa förutsättningar för aktörsöverskridande möten och samarbeten – mellan forskning, näringsliv, politik och medborgare, i att boosta innovationer och hållbara affärslösningar.

Pr-branschen förändras snabbt och det finns mycket nytt att göra. Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur vi på Södra tornet använder pr och kommunikation för att bygga framtidens affärsvärden.

Om PR-dagen: 
PR-dagen arrangeras av branschföreningen Svensk PR och Södra tornet är en av sponsorerna. Hoppas vi ses igen i Almedalen, Thinc Collectives trädgårdsscen, den 30 juni. 

När du förstår varför blir din kommunikation mer träffsäker

Att kommunicera träffsäkert är alltid målet. Utan rätt kunskap om målgruppen och dess omvärld, om vad som driver attityder och beteenden är det svårt. Först när du förstår varför blir du också mer effektiv i din kommunikation. Därför arbetar vi alltid insiktsbaserat.

Leta efter det du inte vet – det är tyvärr alldeles för lätt att utgå från sig själv. Ett insiktsarbete räddar dig från det. Det ger kunskap om hur dina målgrupper ser på omvärlden och interagerar med andra, vilka krafter och emotionaliteter som driver attityder och beteenden. Leta efter det du inte redan vet för att förstå vad målgruppen bryr sig om på riktigt, och hur kommunikationen kan erbjuda svar.  

Sök den upplevda sanningen – använd data och kunskap för att analysera och förstå, räkna ut, dra slutsatser och beskriva förhållanden som ger nya infallsvinklar till kommunikationen. Insiktsarbetet ska hjälpa dig att göra dig relevant för din målgrupp. Det söker den upplevda sanningen för kommunikationen att bemöta. Den mest centrala frågeställningen i ett insiktsarbete är just därför, varför? 

Med insikterna kommer kreativiteten och effektiviteten – förutom att lägga din strategiska grund leder insikterna in dig på nya kreativa vägar. Inget nytt under solen sägs det ju, men ny kunskap ger dig nya idéer för att lösa just din kommunikationsutmaning. Ditt insiktsarbete kommer att göra din kommunikation mer effektiv och öka sannolikheten för större exponering och kännedom. Och ökat affärsvärde.

Att komma i gång – insiktsdrivet kan kännas svåråtkomligt. Men det behöver det inte vara. Sammanställ vad du vet idag, sätt en mindmap, sök vidare utifrån den, sök data och kunskap. Börja fråga varför, och fortsätt fråga varför tills insikterna sitter. Ett bra insiktsarbete gör det också lättare att följa upp resultat, att skapa fortsatta lärdomar, justera och utveckla din kommunikation. Det gör det lättare att nå dina mål.

Så här insiktsarbetar vi på Södra tornet – hur är nuläget, vad vill kunden uppnå, vilken kunskap finns redan, vilka data och insikter baseras den på? Det är sånt vi jobbar med för att förstå. Oftast fördjupar vi med kvalitativa intervjuer, fokusgrupper, kvantitativa undersökningar och omvärldsanalyser. Sedan analyserar, föreslår och utformar vi strategiska och kreativa vägval för den framtida kommunikationsutvecklingen. Vill du veta mer är du självklart välkommen att höra av dig hej@sodratornet.se 

Hänt på sistonde i tornet

Triss i Guld-M

En glittrande kväll i mars kammade vi hem hela tre Guld-M. Årets hållbara, tillsammans med Teach for Sweden. Och Årets kampanj och Årets rörliga, båda tillsammans med Socialstyrelsen. Vi sammanfattar kvällen med glädje, stolthet, och starka discomoves.

Stora PR-dagen, en heldag om förtjänat utrymme

Den 2 februari samlades 180 kommunikationsfrälsta på Moderna museet. Vi på Södra tornet gillar ju PR och var därför med som sponsor. Dessutom är vår strateg Jonas Pertoft ordförande i Svensk PR som är den arrangerande organisationen.

Ny kund

Vi passar på att välkomna Livsmedelsverket, även om vi jobbat med den matiga myndigheten sedan i höstas. Tillsammans har vi redan hunnit med en rad olika uppdrag inom grafisk produktion och kommunikation och ser fram emot vårt fortsatta samarbete.