Utmaning
I en värld under omställning behövs universitet och kunskap mer än någonsin – för att skapa framtidstro och bana väg för det nya. Karlstads universitet hade behov av att öka antalet studenter. Vi såg att universitetet behövde en varumärkesbyggande kampanj med konceptuell höjd. En kampanj som skulle kunna öka intresset för universitetet över tid. Våra, och kundens, gemensamma förväntningar var att rekryteringskampanjen skulle bidra till ett ökat antal förstahandssökande – både inom vissa utpekade målgrupper, till universitetet totalt och till profilerande utbildningar.
Lösning
Vi gjorde ett gediget arbete med att ta fram en helt ny varumärkesplattform. Ett arbete som engagerade hela universitetets ledning och alla medarbetare. Tillsammans med dem gjorde vi flera strategiska val, bland annat att bygga kampanjen på universitetets positionering; samhällsviktigt och nära. Konceptet blev ”Ge världen en chans” – en hoppfull, engagerande och stark rekryteringskommunikation som står sig över tid.
Det visuella byggde vi kring Karlstads välkända sol. Solen står för nya tankesätt, uppdaterad kunskap och alla möjliga perspektiv. Och att Karlstads universitet är ett varmt och hoppfullt universitet med gränslösa möjligheter.
Resultat
Målet var att öka antalet förstahandssökande i jämförelse med 2023. Det lyckades vi med. Genom kampanjen fick universitetet stor synlighet, och visst är vi glada över att kampanjen fick stor räckvidd och låga kostnader per klick, och att den gjorde succé i samarbetet med Edvin Törnblom. Men allra gladast är vi över det faktiska resultatet. Inför höstterminen 2024 ökade det totala antalet sökande till program med åtta procent, och antalet förstahandssökande med nio procent.