Två leende personer framför ett slottsfönster.
Södra tornet och Komson går ihop

Kommunikationsbranschen förändras snabbt. Ett tecken på det syns i Uppsala där nu kommunikationsbyrån Södra tornet förvärvat Komson. Genom att kombinera sina kompetenser kan de tillsammans attrahera fler kunder.

Just nu händer det mycket inom kommunikationsbranschen. AI och andra digitala verktyg förändrar hur man arbetar, målgruppernas mediavanor ändras och beställarnas krav ger nya förutsättningar. De senaste åren har vi sett kommunikationsbyråer försvinna, eller bli uppköpta av stora koncern. Ett annat sätt att tackla utvecklingen är att mindre byråer slår ihop sin verksamhet.

Ett exempel på det är Södra tornet och Komson som den senaste tiden diskuterat hur man som kommunikationsbyrå behöver utvecklas nu när branschen förändras. Och hur deras erbjudanden kan komplettera varandra. Södra tornet har en stark position med fokus på nationella kunder inom samhällskommunikation. Komson å sin sida har en rad spännande Uppsalaföretag som kunder och ett erbjudande som de kallar Din Marknadsavdelning (Marketing-as-a-Service) där de fungerar som kundens inhyrda marknadsavdelning.

Förr köpte kunderna oftare tjänster separat – webb av en webbyrå, PR från en PR-byrå, film från filmbyrå. Idag vill kunderna oftare köpa in helhetstjänster. Det gör att en byrå behöver ha en stark projektledning för att kunna hantera komplexa uppdrag, något som Södra tornet alltid varit starka på. Samtidigt måste man kunna måste ha en lättrörlig organisation och avlasta kunderna, något som Komson haft som fokus.

Nu har Södra tornet alltså förvärvat Komson och från och med 1 september bildar de en större och starkare byrå, under namnet Södra tornet.

– Det känns otroligt kul att vi hittat varandra. Vi har samma syfte, värderingar och företagskultur så för Södra tornet känns detta som ett odramatiskt förvärv. Samtidigt kan vi lära så mycket av varandra, och tillsammans bygga framtidens byrå, säger Tomas Rudström, vd för Södra tornet.

– Sammanslagningen innebär 40 års samlad erfarenhet av marknadsföring, pr och kreativ kommunikation för att möta kundernas behov. Det känns extra kul att kunna erbjuda Södra tornets kompetens till våra Din Marknadsavdelnings-kunder, och en fin utsikt över Uppsala såklart, när de hälsar på oss i tornet, avslutar Marcus Segersvärd, grundare av Komson och ny kundansvarig strateg på Södra tornet.

Komson flyttade in hos Södra tornet i måndags. Alla befintliga uppdrag rullar på som vanligt, men redan kommande veckor så börjar man resan med att stärka varandras kompetens och utveckla nya tjänster mot befintliga och nya kunder.

För mer information, kontakta:
Tomas Rudström, vd
tomas@sodratornet.se
018 474 86 06

Marcus Segersvärd, kundansvarig/strateg
marcus@sodratornet.se
070 491 60 16