Utmaning
Unibap är mitt i en spännande utveckling och varumärkesförflyttning. Från att ha varit en spännande innovativ nykomling inom rymdindustrin har de på kort tid blivit en marknadsledande tillverkare av datorer för satelliter inom Edge Computing-området. Deras kunder och partners finns över hela världen, exempelvis NASA, MOOG och ESA. För att matcha den nya positionen behövde Unibaps profil uppdateras. Upibap hade också behov av att få igång och hålla i en strategisk, taktfast och säljande marknadskommunikation.
Lösning
Genom vårt koncept Din marknadsavdelnings har vi på Södra tornet blivit en resurs till Unibaps marknadsavdelning. I ett flexibelt abonnemang jobbar vi tätt tillsammans med både strategiska och operativa frågor, insatser och produktioner. Vi driver, stöttar och inspirerar och ser till så att Unibaps kommunikation och produktioner håller en hög och jämn nivå och takt.
Vårt inledande samarbete inleddes med en workshop. Där gick vi, utifrån affärs- och säljmålen, igenom prioriterade målgrupper, nuvarande position, möjligheter och utmaningar. En strategi och plan började ta form. Snabbt därefter satte vi igång med aktiviteter och insatser, exempelvis målgruppsinriktad innehållsmarknadsföring på Linkedin. Vi skapade också ett enkelt kunskapsdelningskoncept, ”#knowledgbites”, där Unibaps experter och deras kunskap lyfts fram i korta intervjuer. Vi uppdaterade också den grafiska profilen, tog fram nya budskap och nytt marknadsmaterial – allt för att kommunicera och matcha den nya marknadspositionen.
Resultat
Fina resultat i Unibaps sociala kanaler visade sig redan efter några månader, med fler följare och interaktioner. Vårt samarbete har också resulterat i mer professionella mässor, med fler besökare och kontakter än tidigare. Med en kunskapsavdelning och innehållsproduktioner fortsätter vi att skapa nya leads och större intresse från rätt målgrupper.
Läs mer om Din marknadsavdelning och vårt erbjudande här.