En kund i omloppsbanan

Det händer mycket inom rymdindustrin. Antalet satelliter i omloppsbana runt jorden ökar ständigt, och deras funktionalitet och kapacitet likaså. Mycket tack vare kraftfulla och smarta datorer från Uppsala. Idag används satelliter mer och mer för att se och upptäcka översvämningar, skogsbränder och annat som vi vill kunna reagera snabbt på. I framkant för den här utvecklingen ligger vår kund – Uppsalabolaget Unibap. För att de ska lyckas nå sina mål behövs en taktfast och relevant kommunikation.

design, din marknadsavdelning, strategi

Utmaning
Unibap är mitt i en spännande utveckling och varumärkesförflyttning. Från att ha varit en spännande innovativ nykomling inom rymdindustrin har de på kort tid blivit en marknadsledande tillverkare av datorer för satelliter inom Edge Computing-området. Deras kunder och partners finns över hela världen, exempelvis NASA, MOOG och ESA. För att matcha den nya positionen behövde Unibaps profil uppdateras. Upibap hade också behov av att få igång och hålla i en strategisk, taktfast och säljande marknadskommunikation.

Lösning
Genom vårt koncept Din marknadsavdelnings har vi på Södra tornet blivit en resurs till Unibaps marknadsavdelning. I ett flexibelt abonnemang jobbar vi tätt tillsammans med både strategiska och operativa frågor, insatser och produktioner. Vi driver, stöttar och inspirerar och ser till så att Unibaps kommunikation och produktioner håller en hög och jämn nivå och takt.

Vårt inledande samarbete inleddes med en workshop. Där gick vi, utifrån affärs- och säljmålen, igenom prioriterade målgrupper, nuvarande position, möjligheter och utmaningar. En strategi och plan började ta form. Snabbt därefter satte vi igång med aktiviteter och insatser, exempelvis målgruppsinriktad innehållsmarknadsföring på Linkedin. Vi skapade också ett enkelt kunskapsdelningskoncept, ”#knowledgbites”, där Unibaps experter och deras kunskap lyfts fram i korta intervjuer. Vi uppdaterade också den grafiska profilen, tog fram nya budskap och nytt marknadsmaterial – allt för att kommunicera och matcha den nya marknadspositionen.

Resultat
Fina resultat i Unibaps sociala kanaler visade sig redan efter några månader, med fler följare och interaktioner. Vårt samarbete har också resulterat i mer professionella mässor, med fler besökare och kontakter än tidigare. Med en kunskapsavdelning och innehållsproduktioner fortsätter vi att skapa nya leads och större intresse från rätt målgrupper.

Läs mer om Din marknadsavdelning och vårt erbjudande här.

”Södra tornet kom in i en viktig fas i vår utveckling när både vår utveckling och försäljning hade börjat öka snabbt och vår marknadsföring och kommunikation behövde hinna med. Vi är imponerade av hur snabbt hela teamet på Södra tornet kunde ta till sig vårt komplicerade produkterbjudande och mer eller mindre direkt börja leverera underlag av hög kvalitet som kunde gå rakt ut i våra kommunikationskanaler. Tack vare dem har även vår marknadsavdelning hunnit med i den närmast hundraprocentiga tillväxt som bolaget just nu genomgår.”

— Anders Persson, Produktchef, Unibap.

Kunskapsdelning via en ny hemsida, LinkedIn, nyhetsbrev och blogg. Hemsidan producerades i samarbete med webbyrån Swace – unibap.com

Till den stora Space Tech Expo-mässan i Bremen i november 2024 skapade vi en inbjudande och öppen mässmonter i det nya grafiska manéret, med syfte att skapa nyfikenhet och goda samtal.