Gandalf lovar kreativitet och kontinuitet


Det finns stora vinster med ett löpande och envist kommunikationsarbete. Därför erbjuder vi på Södra tornet vad vi kallar för Din marknadsavdelning – en outsourcad marknadsavdelning för B2B-företag. Precis som det låter kliver vi in och är (eller kompletterar) din marknadsavdelning. Varje månad, i valfri omfattning, får du tillgång till ett komplett, proaktivt, drivande, kreativt och glatt byråteam. Säg hej till Marcus Segersvärd, tornets okrönte Gandalf inom Din marknadsavdelning, med lång erfarenhet från olika branscher och uppdrag.

Marcus, vad är största vinsten för ett företag som väljer Södra tornet som sin marknadsavdelning?
Det finns många. Men framför allt är det tre grejer:

  1. Effektivt. Utan att anställa får du ett helt team med lång erfarenhet och bred och hög kompetens som du kan använda mycket eller lite. Allt ifrån produktion till att planera och driva din kommunikation.
  2. Varumärkesbyggande. Vi vet att man behöver vara konsekvent i sin kommunikation. Och att det tar tid att bygga ett starkt varumärke. Med det här upplägget fixar vi kontinuiteten åt dig, så att varumärket byggs och stärks på rätt sätt. 
  3. Utbildande. Det händer så mycket nu, inte minst med AI-utvecklingen och hur den formar kommunikationens möjligheter. Vi hör ofta från våra kunder att samarbetet utvecklar och utbildar deras egna kommunikationsfunktionen. Så pass att vår roll ibland förändras från operativ till mer strategisk och rådgivande, när kunden byggt upp en sin egen organisation och sitt självförtroende.  

För vilka typer av företag passar Din marknadsavdelning?
Egentligen alla. Men B2B-företag i uppbyggnadsfasen har varit överrepresenterade. I ett sånt skede finns det nämligen extra mycket vi kan bidra med. Allt från strategi och planering till produktion och löpande insatser. Det kan vara att regelbundet producera och publicera innehåll till Linkedin, starta upp och driva nyhetsbrev eller kreera och producera mässmontrar och filmer. The sky is the limit.

Vad skiljer Din marknadsavdelning från att anlita oss för enstaka projekt?
Att man får lägre timpriser. 🙂 Och att vårt team kommer närmare kundens team. Vi lär känna varandra på en annan nivå. Det är nog det mest signifikativa. Vi blir som ett gäng extra medarbetare, med stor kunskap om verksamheten. Inte sällan är vi med i styrelserummet och presenterar marknadsplanen.

Hur jobbar Södra tornet för att bli en del av kundens vardag och affär?
Samarbetet inleds alltid med en workshop där vi sätter oss in i kundens verksamhet och affärsmål. Sen är vi igång. Kort startsträcka. Vi tar ansvar för regelbundna avstämningsmöten vilket gör att vi aldrig tappar tempo. När eller om det behövs sitter vi också på plats ute hos kunden, då stärks relationerna ytterligare. Hos vissa kunder är vi till om med på julbordet, lika självklart som sill och potatis. Det tar vi som en god komplimang.

 

 

Marcus, vad brukar du få höra från kunderna?
Att vi jagar dom, haha. Men att dom gillar det. Det ligger liksom i vårt uppdrag. Som kund får du en erfaren projektledare som håller leveranssäkerheten högt. Och vi får ofta höra att den stora vinsten är vårt driv och att man får ett helt team, med bred kompetens, utan att anställa en enda kotte. Som marknadsansvarig eller marknadskoordinator på ett företag har du ofta väldigt många hattar. Med oss får du stöd i arbetet, inspiration, kreativa hjärnor och spetskompetens inom olika områden.

Säg ett uppdrag du aldrig glömmer.
Oj det är många. För min del värdesätter jag alla fina relationer. Men det finns såklart många uppdrag som ligger mig särskilt varmt om hjärtat och som jag är stolt över. Stort och smått. Pallen med produktblad som vi med mycket möda lyckades frakta till Malaysia. När vi startade ett projektledarstipendium som fick hög status bland riktigt vassa projektledare. Och så kommunikationen kring den ihärdiga golfroboten som nu plockar golfbollar på flådiga banor världen över. Jag kan berätta i en evighet om minnesvärda uppdrag.

Vad är det roligaste med det här arbetssättet?
”Det finns inget hjärta om man inte har kul” för att citera en älskvärd popgrupp. Själv går jag igång på att få jobba nära och att leverera. Det är det roligaste jag vet. Att få vara den där butlern som bara löser allt. Att få bidra till att kunden når sina mål. Det ÄR roligt! Jag gillar också dubbelheten i att både få vara projektledare och kreatör. Att leverera i tid och att göra det jäkligt bra, kreativt och effektfullt.

Slutligen, vem tycker du ska höra av sig för att få veta mer om Din marknadsavdelning?
Företag som behöver kreativ höjd, strategi och kontinuitet i sin kommunikation, men som har svårt att få det att hända. Företag som vill utvecklas, nå sina mål och som vill ha kul på vägen. För det törs jag nästan lova. 

Behöver ni en outsourced marknadsavdelning? 
Hör av er till marcus@sodratornet.se, så berättar vi mer. 

Läs mer om Din marknadsavdelning här.