Tillsammans med Teologiska fakulteten och Uppsala Stadsmission kammade Södra tornet hem två guld i branschtävlingen Guld-M, som avgjordes på UKK på torsdagskvällen.
Det var i kategorin ”Årets design” som Uppsala Stadsmission och Södra tornet vann guld. Bidraget var boken ”För en god sak” som porträtterar tongivande krögare i Uppsala och människor som lever i hemlöshet och utsatthet. Produktionen är ett samarbete som involverat 20 restauranger i Uppsala, 10 personer som fått hjälp av Uppsala Stadsmission, frilansskribenter och fotografer, UNT, UL med flera.
– Det känns fantastiskt roligt att få vinna med ett sådant här stort samarbetsprojekt! Att i ett CSR-projekt få bidra med det vi är allra bäst på, i det här fallet design, är ju den bästa insats vi kan göra. Vi är stolta över att ha bidragit till att boken dragit in nästan 800 000 kronor till Uppsala Stadsmission, säger Anna Sundström, vd på Södra tornet.
Tillsammans med Teologiska fakulteten på Uppsala universitet vann Södra tornet även guld i ”Årets kampanj”. Bidraget var kampanjen ”Kunskap om religion” som genomfördes för att nå nya studenter och öka antalet sökande.
Resultatet blev en superaktuell kampanj som både budskapsmässigt och visuellt berättar om religion på ett nytt sätt.
– Att kampanjen blev så lyckad beror till stor del på vår modiga uppdragsgivare som verkligen vågade utmana bilden av vad teologi är, säger Liv Karlsson Enbom, copywriter på Södra tornet.
Om Guld M
I år lämnades cirka 150 tävlingsbidrag in, flest bidrag fick Årets Design.