10. Friserar du sanningen?

2014 tog vi på Södra tornet fram en guide för ansvarsfull kommunikation. Den är ständigt aktuell och vi använder den själva – som stöd, checklista och inspiration. Vi vet att gränsen mellan att beröra, uppröra och provocera är hårfin. Därför delar vi gärna med oss av våra tankar och tips. Varsågod, här kommer del 10 av 10.

Marknadskommunikation är subjektiv; det handlar alltid om perspektiv och vinkel. Vårt jobb är att förändra människor (eller snarare deras beteende) i en viss riktning, ibland genom direkt påverkan och ibland genom mer subtil nudging. En journalist däremot strävar alltid efter att ge en objektiv bild av verkligheten. Men var går gränsen? Idag kan vi förvränga bilder till det oigenkännliga, och med ord kan vi få ett erbjudande eller en produkt att låta för bra för att vara sann.

Fundera därför på om din kommunikation är lite väl putsad, förskönad eller överdriven. Och var medveten om att ärlighet, transparens och äkthet är starka köpargument. Förtroende är hela grejen.

Läs de nio andra tipsen om ansvarsfull kommunikation här.