03. Är kommunikationen för alla?

2014 tog vi på Södra tornet fram en guide för ansvarsfull kommunikation. Den är ständigt aktuell och vi använder den själva – som stöd, checklista och inspiration. Vi vet att gränsen mellan att beröra, uppröra och provocera är hårfin. Därför delar vi gärna med oss av våra tankar och tips. Varsågod, här kommer del 3 av 10.

Var femte person har någon form av funktionsnedsättning, alltså troligtvis en stor del av din målgrupp. Kommunikation ska kunna tillgodogöras av alla människor, oavsett förutsättningar. För att ditt budskap ska vara tillgängligt är det en bra idé att utgå från den breda variation som finns mellan människors olika förmågor och egenskaper. Mycket bättre än att skriva och designa för en genomsnittlig användare.

Genom att tillgänglighetsanpassa en produkt från första början når du fler och får större spridning av ditt budskap. En bonus är att den blir lättare för alla att ta till sig, även för dem utan särskilda behov.

Läs de nio andra tipsen om ansvarsfull kommunikation här.