09. Var ska kommunikationen synas?

2014 tog vi på Södra tornet fram en guide för ansvarsfull kommunikation. Den är ständigt aktuell och vi använder den själva – som stöd, checklista och inspiration. Vi vet att gränsen mellan att beröra, uppröra och provocera är hårfin. Därför delar vi gärna med oss av våra tankar och tips. Varsågod, här kommer del 9 av 10.

Det finns både för och nackdelar med att det vi producerar kan hamna på oväntade ställen. Stor spridning är såklart tacksamt men vi måste alltid vara medvetna om att vår kommunikation kan hamna i andra kanaler än de är tänkta för, hos en helt annan målgrupp. Tryckt material kan fotas och delas i sociala kanaler. Och budskap och kampanjer kan få eget liv om de rycks ur sitt sammanhang och sprids. Detta måste vi förhålla oss till när vi kommunicerar.

Fundera över vilka som kommer att se eller vara delaktiga i kommunikationen i de valda kanalerna, och var den skulle kunna hamna. Vad det kan få för konsekvenser? En grundregel är att alla, inklusive barn, ska kunna ta del av det du vill sprida, utan att fara illa.

Läs de nio andra tipsen om ansvarsfull kommunikation här.