Ai är oslagbart för mediabevakning. Ett lys(sn)ande exempel är AllEars som omvandlar ljud till text, vilket gör att dom kan hitta ditt företagsnamn i till exempel ett radioprogram. Dom kan också identifiera hur ofta ditt företagsnamn, eller ett visst begrepp, används i positiva eller negativa sammanhang.
För att sätta pricksäkra planer och strategier behövs grundlig research. Du behöver läsa in förutsättningar och identifiera vägval. Här kan du spara tid genom att låta ai sammanfatta stora mängder information, med ChatGPT till exempel.
3. Översättning
Har du skrivit ett inlägg på Linkedin men är lite osäker på engelskan? Då kan språkverktyget Grammarly rycka in och föreslå bättre formuleringar, samtidigt som du skriver. Funkar just nu bättre än exempelvis Google translate.
Dagens marknadsföring handlar till stor del om att anpassa efter målgrupp och omvärld. Olika versioner av våra annonser visas beroende på tid på dygnet, geografi och mottagarens intresseprofil. Något som helt och hållet baseras på ai. Det hjälper oss att nå ut. Men sedan är det den mänskliga kreativiteten som gör att vi når fram.
När det gäller att utvärdera webbplatser och trafik finns massor av verktyg som berättar vad som går bra och vad som går sämre, och som ger förslag på åtgärder. Men när det är dags att utvärdera alla kanaler så trumfar traditionella metoder, för att mäta kännedom, attityder och beteende. Det kan handla om målgruppsundersökningar och analys av kundstatistik. Men visst kan ai spara tid i utvärderingen, och ge oss vissa insikter – men det bygger på att vi människor ställer rätt frågor. Och för det krävs kompetens.