En grafisk identitet som speglar företagets tillväxt och framgång, skapar ökad tydlighet gentemot marknaden och ökad intern stolthet – det blev resultatet när Södra tornet fick äran att vara med och förädla BM Systems varumärke.
BM System utvecklar och säljer egna mjukvaruprodukter för ledning och positionering av till exempel enheter inom räddningstjänst, transport och entreprenad. Företaget startade 1991 och är mycket framgångsrikt sett till tillväxt och lönsamhet. Men varumärket hade inte riktigt hängt med i utvecklingen. Södra tornet fick i uppdrag att skapa ett tydligare, modernare och på sikt starkare varumärke.
Vi började med att ta reda på hur företaget uppfattades utifrån. Med hjälp av en kommunikationsanalys och en kvalitativ kundundersökning ringade vi in bilden av företaget. Med avstamp i den kunskapen tog vi fram en ny varumärkesplattform med varumärkeslöftet ”Teknik för en hållbar resursanvändning”.
Den nya logotypens symbol representerar de vägledande och precisa kvaliteterna i BM Systems teknik. Fyra pilar pekar ut en exakt mittposition där ett kors framträder i det negativa utrymmet. Ordbilden har i sin tur en tekniskt men mjuk framtoning och den hoppfullt gula signalfärgen balanseras upp med en lugn gråblå nyans. En ny grafisk identitet har sett dagens ljus. En identitet som bättre speglar företagets tillväxt och framgång samt banar väg för en global expansion.
Den nya designen har lett till ett modernt sammanhållet varumärke, en ökad tydlighet gentemot marknaden och ökad intern stolthet. 2020 blev den nya grafiska identiteten nominerad till Svenska Designpriset.