En inkluderande visuell identitet

Det har hänt mycket inom den digitala utvecklingen sedan Socialstyrelsen tog fram sin grafiska profil 2013. Bland annat har det resulterat i att myndigheten tagit plats i digitala kanaler, vilket skapat nya behov för kommunikationen. Även kraven på inkludering och tillgänglighet har skärpts. För att möta den nya tidens kommunikationsutmaningar fick vi på Södra tornet uppdraget att skapa en ny och sammanhållen grafisk profil. Resultatet blev en guide, och en modern och inkluderande grafisk profil med hög igenkänningsgrad. 

Utmaning
Idag ställs nya och större krav på myndigheter. Lagen om tillgänglighet har gjort att alla myndigheter behöver se över sin kommunikation för att inkludera alla medborgare, oavsett förutsättningar. Och så har det kommit nya lagar som påverkar hur myndigheter får synas i digitala kanaler. I Socialstyrelsens fall betydde detta att dom behövde sätta nya riktlinjer för fotografier med människor, och använda mer infografik. Tillsammans behövde vi hitta nya sätt att skapa engagerande kommunikation – en ny modern grafisk profil som kunde ge myndigheten en mer samlad och förtroendeingivande känsla, tillsammans med en mjukare och mer omhändertagande framtoning.

Lösning
Med oss in i uppdraget hade vi Socialstyrelsens nya strategisk inriktning och färdplan, med fokus på individen – allra mest på dom som har svårast att själva stå upp för sina rättigheter och behov. I uppstarten slog vi fast vad varumärket behövde för att kunna kommunicera långsiktigt, digitalt och mot den nya strategiska riktningen. Det gav oss insikter, och en aktuell och samstämmig bild av vilka utmaningar som fanns. Myndigheten behövde upplevas både respektingivande och vänlig. Det löste vi bland annat genom att ta fram en egen formvärld för hur myndigheten ska kunna presentera fakta och statistik. I ett mjukt grafiskt element från logotypens symbol hittade vi den önskade känslan. Ett element som också skapar känslan av framåtrörelse. Som typsnitt valde vi Noto Sans som har en seriös men vänlig framtoning. Vi tog fram en färgskala som utgår från myndighetens stabila marinblå färg. Sedan adderade vi en kraftigare blå nyans som bär upp personligheten och adderar energi till profilen. Detta ackompanjeras av ett par ljusare bakgrundsfärger som lättar upp, och skapar variation och kontrast. 

Tillgänglighet är viktigt i färgvalen och säkerställdes med hjälp av WCAG-standarden. Vi skapade även en färgkombinationsguide för att hjälpa anställda att göra tillgängliga färgval. Slutligen tog vi fram ett nytt symbolspråk som med sina rundade former adderar en vänlig känsla. Här ingick även könsneutrala figurer för alla typer av familjekonstellationer.   

Resultat
Ja att ta fram en grafisk profil är en sak. Att få den att uppnå önskad effekt är en annan. Men tack vare ett gediget bakgrunds- och insiktsarbete ser vi att den framtagna profilen kommer lyckas. Å ena sidan är det en guide för alla som kommunicerar Socialstyrelsens varumärke. Med tydliga riktlinjer för hur logotypen får visas, vilka typsnitt som får användas, och rekommendationer kring bildspråk. Med ett uttryck och en tonalitet som matchar både dagens tidsanda och myndighetens strategiska inriktning – att vara en modern och relevant myndighet. Å andra sidan är det ett viktigt verktyg för bredden och tillgängligheten i myndighetens kommunikation och digitala möten. Verktyg och riktlinjer som bidrar till att skapa inkludering, och till allas rätt att kunna ta till sig myndighetsinformation. Resultatet är en modern grafisk profil, med hög igenkänningsgrad, vilket i förlängningen kommer skapa ökat förtroende för myndigheten.