Folkhus (då Boverk) är en rikstäckande husleverantör som vänder sig till både privatpersoner och byggföretag. Dom tillverkar monteringsfärdiga och prisvärda husbyggsatser av marknadens bästa virke. ”Det ska vara lätt att bygga hus, även för den som saknar förkunskaper.” För att förmedla att dom är ett kostnadstryggt alternativ, och för att få fler att hitta hem, behövdes ett tydligare och starkare varumärke.
Utmaning
Boverk ville etablera sig på marknaden som en folklig, innovativ, inkluderade och enkel leverantör för komplementhus och ekonomibyggnader. Men först och främst behövdes ett nytt namn som bättre kunde spegla verksamheten. Dessutom kunde Boverk förväxlas med en myndighet med liknande namn. På behovs- och önskelistan stod också ett nytt uttryck – en ny grafisk profil och logotyp som särskiljer dom i konkurrensen.
Lösning
Först och främst behövdes ett nytt namn. För att landa rätt gjorde vi en konkurrensanalys och tog fram en strategi för varumärket. Analysen gav oss värdefulla insikter som låg till grund för såväl positionering som det nya namnet: Folkhus. Ett namn som andas allt det som företaget står för: Enkelhet, pålitlighet och folklighet. Med det nya namnet i hamn kunde vi jobba vidare med varumärket och ladda det med kvalité, stabilitet och ännu mer folklighet. Logotypen skapades av en cirkel av ihopsatta hus, som tillsammans bildar ett sågblad. För att förmedla företagets värme, ansvarsfullhet och omtänksamhet adderades en naturnära färgvärld som tar avstamp i trä, med ett träds årsringar som förstärkande element.
Även bildspråket förstärktes till mer liv och känslor. I varje bild och hus ska du kunna se dig själv bo, här börjar en berättelse. För att det folkliga skulle genomsyra hela kundresan lade vi stor kraft på UX och en genomarbetad design. Vi byggde en mer intuitiv webbplats och utvecklade ett lättanvänt 3D-verktyg. Vi producerade också flera enheter som produktblad, förpackning och animerad film.
Resultat
Våren 2025 implementerades det nya varumärket, och den nya webben lanserades – starten på Folkhus fortsatta resa, nu med en tydligare väg framåt. Dom har fått en tydligare USP och värdegrund, och större möjligheter att kommunicera det. Välkommen hem!