I fem generationer har Lindvalls rostat kaffe i Uppsala. Kunskapen, hantverket och kärleken till kaffe har gått i arv och än idag produceras kaffe i världsklass till restauranger, livsmedelsbutiker och kaffeälskare. Nu ville Lindvalls öka sina marknadsandelar genom att vinna en yngre målgrupp. För att lyckas gav det anrika familjeföretaget oss uppdraget att hjälpa dem med sin nysatsning – med nya förpackningar och kommunikation.
Utmaning
Livsmedelsbranschen har, precis som alla andra branscher, en omvärld i omställning att förhålla sig till. Det behövde vi vara medvetna om, ta med oss in i arbetet, och hantera. Vårt uppdrag var att, i samarbete med Lindvalls, göra om designen på fem av deras kaffeförpackningar. Designen skulle tilltala och locka nya unga kaffedrickare. Men lika viktigt var det att behålla de redan trogna Lindvalls-fansen. I vårt uppdrag ingick också att utveckla lanseringskommunikationen som skulle lyfta de nya förpackningarna, och de nya varumärkesvärdena.
Lösning
Arbetet startade med en workshop där vi tillsammans med Lindvalls skapade samsyn om produkt, målgrupp, varumärkesvärde, tonalitet, omvärld och förutsättningar. Med avstamp i workshopen tog vi fram en kommunikationsplattform som fick lägga grunden för utvecklingen av den nya designen, lanseringskommunikationen, och kommunikationen av varumärket. I det kreativa designarbetet landade vi i ett spår som vi kallar för ”modern tradition”. Ett helt nytt utryck för Lindvalls där varje förpackning fick sin personlighet, men med en röd tråd genom hela serien. För att skapa liv och modernitet fick varje kaffepaket ett unikt organiskt mönster som lackdes på förpackningen. Den nya designen skapade ett stort mervärde, både i den fysiska och den digitala butiken.
Och en förpacknings uppgift är inte bara att berätta om innehållet. Lika viktigt är det att kommunicera varumärket. Så för att skapa dialog med kunderna valde vi att kommunicera Lindvalls varumärkesvärden på paketen. Genom att blanda produktinformationen med lustfyllda budskap, tillrop, och berättelsen om Lindvalls historia, ville vi skapa ett inre leende hos kunden vid kaffehyllan.
Vi tog också fram ett kommunikationskoncept: Lindvallseffekten. Och ett nytt varumärkeslöfte: Kaffe är mäktigt. Och stunden ovärderlig. I löftet bor kaffets betydelse i människors liv – i stunden, utmaningarna och i mötet med andra. Och hur Lindvalls med sitt kaffe faktiskt fått bidra till det kunskapstäta Uppsalas relationer, innovationer och otroliga forskningsresultat. För att få bättre förståelse för hur förpackningsdesignen och kommunikationsbudskapen uppfattades, och säkerställa att vi valt rätt väg och uttryck, genomförde vi kvalitativa fokusgruppstest. Utefter testpersonernas feedback gjorde vi några små justeringar, och förpackningarna var redo att ta plats i butikshyllorna. I november 2023 rullades de nya förpackningarna ut i butik.