LF Uppsala är Uppsalabornas försäkringsbolag – lokalt förankrat med god lokalkännedom. I kundundersökningar har det visat det sig att deras nöjdaste kunder är dom som varit med om en skada, och fått hjälp. Det säger något om LF Uppsala, och om det värdefulla stöd som finns att få om olyckan är framme. Med avstamp i kundernas egna berättelser skapade vi en varumärkesbyggande kampanj som lyfter och stärker LF Uppsalas position som ett tryggt, personligt och pålitligt försäkringsbolag. Det här, är riktigt nära upplevelser.
Utmaning
Det är inte många som behöver ha kontakt med sitt försäkringsbolag, men när hjälpen väl behövs är det avgörande vilket stöd man som kund får. Precis det har LF Uppsala lyckats med. Rapport efter rapport visar att deras nöjdaste kunder är dom som drabbats värst. Det behövde kommuniceras, så att fler ska kunna känna sig trygga med att få hjälp om olyckan är framme.
Lösning
För att lyfta LF Uppsalas erfarenhet och fina stöd valde vi att på ett varsamt och respektfullt sätt skriva artiklar om, och dramatisera, kundernas egna berättelser. Och för att kunna samla och kommunicera nöjda kundberättelser, både nu och i framtiden, skapade vi konceptet ”Nära upplevelser”. Så hur tänkte vi när vi tog fram konceptet? Först och främst kunde vi bara konstatera att vi lever i oroliga tider. Vad det gör med oss människor? Man ser om sitt eget hus och har ett stort kunskaps- och informationsbehov. Samtidigt tycker dom flesta att det är skönt att fly den lite för spännande verkligheten ett tag, med ofiltrerad vardagsrealism och true crime. Det tog vi avstamp i.
Artiklarna blev grunden som dom övriga insatserna ledde till. Med suggestiva filmer, där olycksdagen spelas upp i huvudet på vad som skulle kunna vara den drabbade, fångade vi mottagarens uppmärksamhet i sociala kanaler. I en helsidesannons delade vi en av artiklarna i sin helhet – ett realitydrama vid frukostbordet, med lyckligt slut. I en podd- och radiotrailer lät vi skådespelare dramatisera händelserna. När dramatik, igenkänning och ett erfaret försäkringsbolag får gå hand i hand väcks intresse, och känslan av att vilja veta mer. I oroliga tider är trygghet allt.
Resultat
Kampanjen togs mycket väl emot och engagemanget var högt. Listen-Through Rate (personer som lyssnat från början till slut) för radioreklamen låg på på 96,89 % vilket är fantastiskt bra och över förväntan. Även på Meta var det ett mycket högt antal (24 %) som såg annonsen/filmen till slutet och totalt hade annonserna över 300 000 visningar. Av alla poddar som poddreklamen spelats i fick den flest antal spelningar i “Fallen jag aldrig glömmer” som är en dokumentärpodd om kriminalfall. Det visar att tajmingen för kampanjen var helt rätt.