Ett hett samarbete
Kund: Spicy hot
Uppdrag: Webbplats, grafisk profil, film, identitet, produktion, sociala medier

Spicy Hot är den asiatiska restaurangkedjan som lagar mat på beställning. Snabbt och hett med kreativa rätter utan halvfabrikat. Mest effektivt brukar det bli när var och en gör det den är bäst på. Så i det här uppdraget har Spicy Hot klarat biffen, och vi på Södra tornet skapat kommunikationen. Och genom vårt långa samarbete, där vi agerat som deras inhousebyrå, har vi lärt känna varandra väl vilket skapat korta startsträckor i arbetet. Det osar succé och ökad försäljning.

Bakgrund

Vid uppstarten av vårt samarbete hade Spicy Hot ett tiotal restauranger i Mälardalen och planerade att fortsätta växa genom franchisetagare. Den smakfyllda restaurangkedjan behövde ett tydligt och igenkännbart restaurangkoncept och en sammanhållen kommunikation. Därför sökte de en samarbetspartner som kunde hjälpa dem med kommunikationen i och kring restaurangerna, och även i de sociala kanalerna.

Lösning

Södra tornet har lång erfarenhet av att arbeta nära kunderna i vår så kallade redaktionsmodell. Det passade perfekt i Spicy Hots fall. Redaktionsmodellen innebär att vi agerar som kundens inhousebyrå vilket gör att vi blir mer av kollegor än kund och leverantör. Det gör oss snabbfotade, även vid nya uppdrag. Inom samarbetet med Spicy Hot har vi bland annat gjort:

  • redesign av Spicy Hots identitet
  • en ny hemsida
  • koncept och kampanj för öppning av nya restauranger
  • idéarbete, kampanjer, utgivningsplaner och innehåll till sociala kanaler
  • identitet för en helt ny food court
  • ny hemsida där smak och upplevelse är centralt.

Resultat

Genom våra insatser har Spicy Hot framför allt fått en tydligare identitet. Men även större räckvidd, engagemang och kännedom – både i sociala kanaler och IRL. Och tack vare en större följarskara har Spicy Hot nu en kostnadseffektiv plattform att kommunicera sina maträtter på. De har även möjlighet att sprida erbjudanden, kampanjer och känslan av Spicy Hot till en specifik målgrupp. Allt sammantaget har restaurangkedjan fått en närmare kontakt med sina kunder – en förtroendefull tvåvägskommunikation som dukar för en lång, god och trogen relation.