DO-kampanjen som blev anmäld till DO

I början av 2018 rullades en kampanj ut riktad till arbetsgivare, med Diskrimineringsombudsmannen som avsändare. Uppdraget kan låta lite torrt – att informera om nya regler i diskrimineringslagen, inget man tappar hakan av. Men, folk fick upp ögonen. Så pass att kampanjen blev anmäld till DO…

 

För DO var det här något helt nytt. Tidigare hade de kontakt med arbetsgivare när det redan var för sent, alltså när diskriminering redan skett. Nu ville man prova på en ny, proaktiv roll och tog hjälp av Södra tornet. Resultatet blev en kampanj som gick över hela Sverige med fokus på 20 000 arbetsgivare som bearbetades både med brev, mail, digitala annonser, printannonser, sociala medier och stortavlor.

Vi förpackade budskapet som fejkade platsannonser med provokativa rubriker: ”Arbetsledare sökes – helst ingen kvinna” eller ”IT-konsult sökes – helst ingen över 50”. Det ledde till en kampanjsajt där man kunde läsa på mer och ladda ner olika hjälpmedel för att arbeta mot diskriminering. Genomslaget på två månader blev att över 30 000 företagare nåddes, och då menar vi inte bara att de såg en annons utan att de öppnade mer djuplodande information. Internt fick man nytt råg i ryggen och fick prova på ett nytt tilltal och en ny roll, något som banar väg för att längre fram göra om sitt varumärke.

I sociala medier skapade kampanjen både debatt och engagemang. Majoriteten av reaktionerna var positiva, men ett fåtal reagerade negativt och en person anmälde kampanjen till DO själva, vilket skapade en del uppmärksamhet i media. För DO var detta bara positivt då de fick ytterligare tillfälle att prata om sakfrågan. 

http://www.do.se/aktivaatgarder