Release för Möjligheternas kokbok

Den 29 september infaller FN:s nyinstiftade dag mot matsvinn. Samma dag släpper The Hunger Project, tillsammans med toppkocken Frida Ronge och Södra tornet, Möjligheternas kokbok. En inspirerande bok som varvar hållbara recept med reportage från The Hunger Projects programländer. Men framför allt bidrar boken med intäkter som kommer gå till organisationens arbete mot hunger och fattigdom.

Möjligheternas kokbok är ett exempel på när olika kompetensområden går samman för en god sak. En av dessa är toppkocken Frida Ronge som står bakom bokens klimatsmarta recept. Frida är gastronomisk chef på restaurang TAK i Stockholm och ambassadör för The Hunger Project Sverige.

– Jag blev väldigt glad när The Hunger Project kontaktade mig för det här samarbetet. Med den här kokboken får jag bidra till något som inte bara är miljömässigt hållbart utan som också frigör människors potential och utvecklar samhällen, säger Frida Ronge.

Intäkterna går till arbetet mot fattigdom

The Hunger Project är en ideell organisation som verkar för att avskaffa hunger och fattigdom runt om i världen. Närmare 700 miljoner människor världen över lider av kronisk hunger och boken ger läsaren en inblick i världens matsituation.

– Med den här boken vill vi både inspirera till spännande och hållbar mat samtidigt som vi vill öka kunskapen om hungersituationen i världen och hur vi alla kan vara med och göra framtiden bättre, säger Malin Flemström, vd på The Hunger Project Sverige.

Byråers möjlighet att bidra till en bättre värld
Vi på Södra tornet har arbetat pro bono med The Hunger Project under ett antal år, i flera olika projekt. I bokprojektet har vi bidragit med idé, form och copy och är lika stolta över boken som samarbetet.

– Vi på Södra tornet har alltid inriktat oss på syftesdriven kommunikation. Och i en värld av klimatutmaningar och ojämlikhet känns inriktningen mer angelägen än någonsin. Vi har alltid känt oss stolta över våra val av uppdrag och detta är verkligen ett av dom. Det känns fint att vi kommunikationsbyråer kan använda vår kunskap för att bidra till en bättre värld.

 

Om boken:
Möjligheternas kokbok lanseras den 29 september och kommer att säljas i begränsad upplaga på bland annat Lagerhaus och i The Hunger Projects webbshop. Vinsten från försäljningen av boken går till The Hunger Projects fortsatta arbete mot hunger och fattigdom världen över.