Precis när corona bröt ut i Europa vann vi tävlingen Årets byrå – Bästa arbetsgivare. Lyckan var total, vi kände oss stolta, och spontanansökningar började trilla in. Vi har haft några år med fint flow och stod just i begrepp att växa, så uppmärksamheten och bekräftelsen var välkommen.
Och så pang, kom pandemin med allt det nya och okända. Som för de flesta andra tog det tvärstopp. Det slutade ringa, uppdrag pausades eller avbröts, oro bland medarbetare – både för ekonomin och för den egna hälsan. VI fick en helt ny situation att förhålla oss till. Och runt om oss började snart kunder, leverantörer och kollegor i branschen permittera, varsla eller till och med gå i konkurs.
Vi hade fram tills mitten av mars gått bra och hade en god ekonomi i botten. Att då bara ge upp kändes inte rätt. Vi var alla överens om att vi hellre jobbade lite hårdare för att hålla i detta, än att tappa fart som permitteringar troligtvis skulle innebära. Vi kände också att de statliga pengarna måste gå till de företag som behöver dem allra bäst.
Istället la vi snabbt i en högre växel. Förutom att lösa alla praktiska frågor för att kunna jobba hemifrån la vi fokus på försäljning. Men kanske ännu mer på det vi definierade som avgörande för att klara det kommande året – trivsel och gemenskap. För att behålla vår goda stämning och framåtanda skapade vi en ”molnbyrå”, ett tillfälligt namn på vår byrå i denna konstiga tid. Som för att på något sätt signalera att allt inte är som vanligt. Och när vi nu är här igen – i molnbyrån – inser jag att vi kan detta, att vi haft en tydlig organisation och tillvaro som är lätt att falla tillbaka på.
Om jag ska försöka formulera varför det funkat för oss hittar jag fem saker som känns avgörande:
- Vi formade molnbyrårutiner som alla tycker är meningsfulla, och ser fram emot.
- Vi har en daglig incheck i vårt digitala mötesrum, där alla får ordet (och får synas) för att formulera tankar och känslor och vad som står på jobb-agendan idag.
- Vi har ett gemensamt chat-rum där vi peppar varann, delar tankar, idéer, ångest, oro och framgångar – samt tips för hemmakontoret.
- Det sociala får ta tid. Vi försöker ha kul i teams och inte bara se det som en plattform för möten, beslut och dokument.
- Varje vecka avslutas med digitalt uppstyrd AW där vi firar veckans framgångar och möts i olika gemensamma aktivitet: quiz, tema-frågor, delade filmklipp …
Som vd har jag hela tiden varit öppen med tankar och funderingar, om min okunskap om situationen. Alla får vara med och besluta om hur vi ska lösa saker, och jag har också varit löpande transparent med byråns ekonomi.
Vi har på detta sätt lyckats behålla ”oss”; gemenskap, dynamik, energi, och byråns personlighet. Och vi ser att vi vinner kunder på det. När vi i juni utvärderade fyra månaders molnbyrå-verksamhet och -verklighet såg vi att vår gemenskap nästan blivit starkare. Så kristider, utspriddhet och ovisshet till trots lyckas Södra tornet vara en bra arbetsgivare också digitalt.
/Anna Sundström, vd Södra tornet