Nyhetsbrev – Oktober 2023

Fantasifigurer som sitter samlade på marken, i månens sken.

Om kommunikation vore queen över allt

Vi ruskas om nu. Vår existens. Krig, klimatkris och kasst konsumtionsläge. Det gör att vi behöver anpassa oss på olika sätt. I det lilla, och i det stora hela. Att bunkra bönor hjälper lite. Att som företag stärka sin kommunikativa förmåga hjälper mycket. Vi här i tornet jobbar varje dag med just det. Med kommunikation som har kraft att förändra. Förkovra. Förbättra. Och förbereda. För visst skulle idag se annorlunda ut om kommunikation var queen över allt. Och alla. Den kloka och verbala majestäten med kraft att medla, inspirera, förhandla, förena, och som fick saker att hända. Någon att hålla i handen när det stormar.  

Kommunikation är alltid viktigt. Och har alltid varit. En förutsättning i våra liv faktiskt. Vi behöver kunna göra oss förstådda. Och uttrycka känslor och behov. Men i krisiga tider som dessa behöver kommunikation också vara det stadiga fundament som gör att vi känner oss förberedda. Inför vad? Det är just det vi inte vet. Och det är därför det är så viktigt. Därför har vi vikt det här nyhetsbrevet åt kriskommunikation och medieträning, något vi gärna sprider kunskap om. För nu behöver vi alla kroka arm, jobba ihop, och hjälpas åt. Vi behöver tänka stort och mänskligt. Och kanske lite annorlunda. För att gå starka in i framtiden, oavsett vad som korsar er väg, är det viktigare än någonsin att du och ditt företag äger er historia. Att ni med en samstämmig röst tar kontroll över narrativet, och formulerar era budskap i god tid. Innan dom behövs.

Vad deppigt! Ett nyhetsbrev om kriser. När allt vi längtar efter är peace, love och sänkta boräntor. Men kommunikation i allmänhet, och kriskommunikation i synnerhet, kan vara helt avgörande i en ruggig tid, eller vid oväntade och ogynnsamma händelser. Queen K har det som krävs – kraften att förändra, och skapa trygghet inför det vi ännu inte vet.

Vi hörs, och ses.

/ Vännerna i tornet

En stor fantasifigur sitter och läser ur något, inför en publik av mindre figurer.

Medieträning – innan krisen kommer

Verksamheten skakas av något som inte borde ha hänt, en olycka, den mänskliga faktorn, eller ett fel som faktiskt gjorts. Någon har råkat illa ut, en etisk gräns har passerats, eller samhällskontraktet har svikits. Konsekvenserna är allvarliga. Och intressanta för media. Nu kontaktas du för ett uttalande, och för att svara på frågor . . . 

Det finns många anledningar till att medieträna. Framför allt kan dålig hantering göra att en kris eskalerar i media, och blir värre än den hade behövt bli. Vi ser det då och då, hur företag förlorar i anseende och mister kunder, hur politiker förlorar förtroende, hur partier tappar röster, eller offentliga verksamheter som ifrågasätts.  

Men omvänt kan en väl kommunicerad kris göra att företaget eller verksamheten går stärkt ur det hela. Både du och verksamheten kan alltså ha mycket att vinna på att vara förberedda, om krisen kommer.

Så. Hur ser det ut på din arbetsplats? Har ni koll på vad, och hur, ni ska göra och säga om krisen kommer? Behöver du verktyg och metoder för att ge tydliga och raka svar? För att nå ut med budskap och argument på bästa sätt?

Våra medieträningar ger dig möjlighet att, under kontrollerade former, träna på olika scenarion, och skapa en säker grund att stå på i ett skarpt läge. I ett tryggt sammanhang utsätter vi dig för tuffa frågor och utmanande situationer. Övningsmomenten filmas för att du ska få känna på en autentisk situation, bli medveten om hur du agerar framför kameran, och prata om möjliga lösningar. Utbildningen blandar teori, praktiska övningar, analys och diskussioner och ger dig möjlighet att vässa dina kunskaper om 

  • dagens medielandskap 
  • journalistens roll 
  • talespersonens roll 
  • budskap och talepunkter 
  • olika svarstekniker 
  • agerande under intervjun 
  • krishantering i media. 

Tyvärr finns det inte ett kris-format som passar alla. Därför vill vi ses i god tid innan utbildningen för att titta på verksamheten i omvärlden, farhågor, och eventuella kriser, gå igenom varumärkesvärden, budskapsområden och policydokument. Vi pratar också om era roller, er expertis och tidigare erfarenheter av mediehantering. Låter det intressant? Eller är du redan nu i ett läge där du vill undvika ytterligare spänning i en krisig situation? Hör av dig till jonas@sodratornet.se för att prata vidare. 

Ett krokigt fantasihus med fantasifigurer på balkongerna, och på marken nedanför.

Hänt i tornet sen sist

  • Vår socialt engagerade projektledare Fanny har fördjupat sina kunskaper inom socialrätt, på Malmö universitet – inklusive offentlig-rättsliga områden, genusaspekter och etiska dimensioner. Något som kommer vara värdefullt i vårt samarbete med organisationer och myndigheter. Det gör också att vi kan ge dig som kund fler och djupare insikter, och förståelse för arbete och uppdrag inom berörda lagar. 
  • Efterfrågan på medieträning och hjälp med kriskommunikation har ökat, och bara efter sommaren har vi hållit flera utbildningar i just det. Bland annat har vi haft förmånen att stärka Karlstads universitet med medieträning. Låter det spännande? Hör av dig till jonas@sodratornet.se så berättar han mer.
  • ”GIS-samordnare med fokus på krisberedskap” är namnet på en av Folkuniversitetets YH-utbildningar. Sedan sist har vi fått i uppdrag att ansvara för en treveckorskurs på heltid inom temat retorik och kommunikation. Där delar vi med oss av ett och annat om att kommunicera till vardag och i kris, till blivande nyckelpersoner i samhället. Kul! Behöver du nåt liknande, hör av dig till jonas@sodratornet.se