Smuggelhundarna har vunnit Publishingpriset

Södra tornet har, tillsammans med Jordbruksverket, vunnit guld i Publishingpriset 2021. Vinsten gäller kampanjen Smuggelhundarna som syftar till att belysa riskerna med att köpa en smugglad hund, och att uppmana till att köpa hund på ett ansvarsfullt sätt.

Publishingpriset har funnits sedan 1990 och är därmed den äldsta heltäckande kommunikationstävlingen i Sverige. Tävlingen syftar till att lyfta och prisa redaktionell kommunikation och marknadskommunikation – och ge ett erkännande för själarna som står bakom det hårda och kreativa arbetet. I år var det Smuggelhundarna som tog hem guldet i kategorin Informationsfilmer Individ, och juryns motivering löd:

”För en träffsäker och effektfullt berättad film med bra kontrast i bild och text och utmärkt målgruppsanpassning.”

Om kampanjen
Kampanjen Smuggelhundarna syftar till att belysa riskerna med att köpa en smugglad hund. I kampanjen kombineras gulliga hundar med en hjärtskärande och twistad copy. I tre teman och lika många filmer berörs ämnen som rabies, falska vaccinationsintyg och hemska transportförhållanden. Kampanjen gjorde succé i sociala kanaler och redan första dygnet delades annonsen över 500 gånger och fick över 10 000 visningar.

Läs mer om kampanjen HÄR.

Uppdragsgivare: Jordbruksverket och Tullverket
Fotograf: Selina Malik