Smuggelhundarna
Kund: Jordbruksverket
Uppdrag: Budskapsplattform, kommunikationskoncept, kampanj, sociala medier, rörligt, copy, produktion

Varje år smugglas hundratals hundar in i Sverige, ofta ovaccinerade och under hemska förhållanden. För att belysa riskerna med att köpa en smugglad hund lät vi hundarna själva stå i rampljuset. Genom att kombinera små gulliga hundar med en hjärtskärande och twistad copy skapades en kampanj som inte går någon hundälskare förbi.

Utmaning

Jordbruksverket såg ett riskbeteende hos unga hundköpare och behövde informera om riskerna med att köpa en smuggelhund. Målgruppen var den 20-åriga storstadstjejen som köper sin första hund – hon är social och engagerad och berättar gärna på sociala medier om sin insats i att ha räddat en hund. Utmaningen var att få denna målgrupps uppmärksamhet, och få dem att förstå vikten av att köpa hund på ett ansvarsfullt sätt.

Lösning

Den unga målgruppen spenderar mycket tid i sina sociala kanaler och har ett oändligt flöde. Det var alltså här vi hade möjlighet att nå henne, och hennes följare. Men det krävdes något oväntat för att få dem att stanna upp. Vår lösning var att utforma filmer som ”hundannonser” med gulliga hundar som vi kombinerade med hjärtskärande copys. Rubrikerna är twistade, tvetydiga och speglar möjliga scenarion för den som köper smuggelhund. De börjar gulligt men landar sedan i något allvarligt. Vi tog även fram tre informativa och fördjupande inläggstexter till varje film.

För att få unika hundfilmer som inte går att hitta någon annanstans anlitade vi fotografen Selina Malik som filmade tre hundraser som tillhör de allra vanligaste i smuggelsammanhang. För att skapa ett sammanhållet manér filmades alla hundarna mot en rosa bakgrund, samma rosa som ingår i Jordbruksverkets grafiska manual för verksamhetsområdet veterinär. Ur filmerna kunde vi även plocka ut stillbilder för printannonser.

Resultat

De gulliga hundarna, med sina hjärtskärande budskap, gjorde omedelbar succé. Bara under det första dygnet delades kampanjens första organiska inlägg över 500 gånger och fick över 10 000 visningar. Kampanjsidan fick under hela kampanjperioden, som pågick 26 maj till 16 juni, 1278 besök. Kampanjen fick även positivt respons från flera hunduppfödare och hundägare som hoppas att detta leder till att fler tänker efter en extra gång när de köper hund.

Smuggelhundarna
Smuggelhundarna, stortavla på stan
Smuggelhundarna, Du är min smittkälla
Smuggelhundarna, Drömmen om en valp

Utvalda projekt

Hem för olika
Hem för olika
film, kampanj, sociala medier, varumärkesplattform
Visa din vilja
Visa din vilja
design, kampanj, pr, strategi
Möjligheternas kokbok
Möjligheternas kokbok
bokdesign, pr, strategi
En rimmad film om HPV
En rimmad film om HPV
animering, copy, design
Rökfri miljö
Rökfri miljö
kampanj, pr, strategi, varumärke
En destination i förvandling
En destination i förvandling
design, sociala kanaler, varumärkesplattform, webbplats
Ladda fler uppdrag