Svenska ESF-rådet
Kund: Svenska ESF-rådet

Svenska ESF-rådet är myndigheten som fått i uppdrag av regering att förvalta Europeiska socialfondens program i Sverige. Men vad krävs för att lyckas med det? Vad behöver myndigheten utstråla och kommunicera? Och hur behöver den kommunicera för att alla ska kunna ta till sig innehållet. Genom ett tätt samarbete över tid har Södra tornet kunnat bidra med allt från en ny grafisk profil och filmer till att förvandla långa rapporter till inspirerande infografiker. Allt med målet i sikte – att stärka människors ställning på arbetsmarknaden.

animation, Grafisk identitet, sociala kanaler, webbplats

Bakgrund

Europeiska socialfonden är EU:s verktyg för att främja sysselsättningen i Europa och det är Svenska ESF-rådets uppdrag att förvalta socialfondens program i Sverige. Programmen rymmer allt från inkludering till fler och bättre arbeten. Eftersom arbetsmarknaden förändrades under pandemin behöver många gå igenom en omställning just nu. Det kräver att fler aktörer söker, och beviljas, finansiellt stöd för att kunna genomföra de insatser som krävs. För att motivera dem att ta initiativet att söka är kommunikationen och förtroendet för myndigheten avgörande.

Lösning

För att sätta grunden för det fortsatta samarbetet och förtydliga myndighetens uppdrag tog vi fram en ny logotyp och en ny grafisk profil. Logotypen skapades i form av en stiliserad stjärna som associerar till framåtanda, EU och uppsatta mål. Den nya grafiska profilen har en hög igenkänningsgrad, vilket bidrar till att skapa förtroende för myndigheten. I det fortsatta arbetet genomför vi, och har genomfört, en rad olika projekt för olika målgrupper. Bland annat:

  • Nationell och regionala handlingsplaner.
  • Presentationer som på ett tydligt sätt beskriver myndighetens verksamhet. 
  • Årsredovisning.
  • Film till digitala kanaler.

  • Koncept och tagline till ESF+.
  • Filmer som beskriver ESF+ och dess programområden.
  • Populärversion av rapporter.
  • Webbdesign till ”projektrummet”. 
  • Strategi och innehåll till ESF:s sociala kanaler.

Resultat

Hittills har vårt kommunikativa arbete inneburit en rad fördelar för Svenska ESF-rådet, och för deras verksamhet och mål. Framför allt har det blivit enklare och tydligare för myndigheten att veta vad som ska kommuniceras, och hur. De har också fått en högre närvaro i sociala kanaler. Och eftersom allt material vi tar fram tillgänglighetsanpassas kan myndigheten nå fler människor, både i och utanför den direkta målgruppen. Allt sammantaget betyder det att resultat, effekter och information om Europeiska socialfonden i Sverige nu har större chans till genomslag.

Utvalda uppdrag

För en blomstrande tillväxt
För en blomstrande tillväxt
design, grafisk profil, identitet
Se upp för fula fiskar
Se upp för fula fiskar
animering, design, kampanj, produktion
Smuggelhundarna
Smuggelhundarna
animering, copy, kampanj, produktion, sociala medier, strategi
Visa din vilja
Visa din vilja
design, kampanj, pr, strategi
Teach for Sweden
Teach for Sweden
copy, produktion
Hur funkar vaccin?
Hur funkar vaccin?
illustration, kommunikationskoncept, sociala medier, strategi
En destination i förvandling
En destination i förvandling
design, sociala kanaler, varumärkesplattform, webbplats
Ladda fler uppdrag