Nyhetsbrev – Juni 2023

Den ai-tid nu kommer …

Ljuvligt att det är sommar igen, att få släppa ner axlarna, känna livet i sig och få känna sig som en människa. Och inte som en robot. En, som det verkar, alltmer rimlig reflektion. För ja, precis som alla andra i hela världen pratar vi ai här på byrån.  

Vad är det att vara människa i robottider? Vad har vi som inte ai har, vad gör oss värda, hur ska ai göra oss bättre, hur ska vi göra ai bättre, hur kan vi överträffa ai, kommer ai att ta över oss, eller rädda oss från folksjukdomarna och klimatundergången?

Som samhällsengagerade kommunikatörer konstaterar vi att det är en hel del sci-fi i att prata om superintelligens och världsherravälde som en framtida realistisk möjlighet. Men mer här och nu funderar vi förstås på hur ai förändrar vår bransch, vårt kunnande och vår arbetsdag. Hur vi kan göra ai till vår nya medarbetare, som gör oss bättre för dig, men också hur vi samtidigt kan vara sunt kritiska och mera mindful. 

Och vad betyder ai för den strategiska och kreativa processen när det inte bara är resultatet som är något värt, utan resan dit? Att det händer något längs vägen och att kunskap och mening skapas. Södra tornet har som motto att sätta tankar och människor i rörelse. Så hur fortsätter vi att göra det på bästa sätt med ai around?  

Kanske kommer vi vända upp och ner på det vi tidigare betraktat som styrkor och svagheter i den mänskliga världen. Men det är den enda riktiga värld vi har. Och kanske blir det viktigare än någonsin att vara människa, rent existentiellt – meningen med livet och allt det där. 

Kanske behövs människan mer än någonsin nu. Och precis som boken undrar vi ”do androids dream of electric sheep”? Och vet en chatbot varför den stiger upp på morgonen? På frågan svarar ChatGPT själv att … nej den här gången frågar vi faktiskt inte ChatGPT, utan dig: Varför stiger du upp på morgonen? Fundera på det, och känn dig som en människa. Och varmt välkommen att dela med dig av svaret här.

/ Vännerna i tornet 

Ai, ai, ai, tänk om …

… ai står för auktoritär intelligens             
Där den som står för koden, och styr svaren, gör det för att påverka människor i en viss (oroväckande) riktning. Eller tänk om det i själva verket handlar om absolut användbar intelligens, där vi genom att lära oss de relevanta verktygen kan använda dom som en snabbtänkt kollega. En go-to som vi kan ropa på när det behövs, hylla när det passar, och ifrågasätta när det behövs. 

… ChatGPT kan sätta din kreativitet i gungning
På ett bra sätt. När du blivit expert på vad du ska skriva för prompts för att få svar som kan få kreativiteten att göra kullerbyttor, med nya perspektiv som du inte tänkt på förut. Tänk om det är en skjuts i rätt riktning helt enkelt.

… ai tar våra jobb
Nja, det handlar nog snarare om att den som anammat ai som verktyg skulle kunna gå före någon som inte gjort det. Men visst kan vi tänka oss att en skatterådgivare och en programmerare kan ersättas till viss del. Och i Singapore har man visst testat ai-poliser som rullar runt och uppmanar till att flytta felparkerade cyklar. Och tänk om ai kan sköta administrationen inom sjukvården på ett supereffektivt sätt, så att det blir pengar över till att anställa många fler mänskliga, som kan ta hand om andra mänskliga. 

… utvecklingen av ai börjar ställa krav på dig
Ja nu gäller det att hänga med. Så hur kan du förhålla dig? Jo du, du och du måste vara med och bidra till utvecklingen. Vi alla tillsammans. Fundera på hur det ser ut på din arbetsplats? Eller i din bransch? Inom vilka områden skulle ni kunna dra nytta av ai för att kunna göra ett ännu bättre jobb? Tänk om ni kan ta täten.

… ai kan påverka klimathotet
Positivt alltså. Vi kollade lite snabbt med ChatGPT och fick många förslag på hur vi kan nå klimatmålen. Men det fina i kråksången var att hen avslutade med att det krävs en helhetsinriktad strategi för att lyckas, och att kommunikation spelar en avgörande roll – för kunskapsspridning, för att skapa beteendeförändring, skapa opinion och främja samarbeten. Eller som vi i tornet brukar säga: Med strategi och kreativitet (och nu ai) sätter vi tankar och människor i rörelse. Tänk om det är hela grejen.

 


”Det handlar inte om vilka uppgifter ai utför,
utan om hur vi uppfattar att det inte finns någon
där bakom. Som bryr sig.”
– Anders Hansen

 

 

 

Sokrates kunde aldrig ana vad som hände sen

Hur blir det med vårt ansvar kring kritiskt tänkande i den här nya ai-världen? Och är ansvaret ens vårt? Folkets? Eller magkänslans? Vi kollar med Sokrates.

Ja för det kritiska tänkandet är ju inget nytt. Och visst känns det mer aktuellt än någonsin nu när vi, folket, fått möjlighet att vara vår egen ansvariga utgivare. När vem som helst kan framställa sitt tyckande som fakta i sociala medier, och få anhängare som tycker likadant. Eller som börjar tycka likadant. Och som tycker att det som skrivs låter tillräckligt trovärdigt för att dela vidare.

Och nu då. När ai kan hjälpa oss att skapa bilder på någon som inte finns, eller försköna eller förvränga verkligheten. Det kan ju få sina konsekvenser. För vad händer med oss när vi inte törs lita på vad vi ser. Eller när vi faktiskt gör det.

För visst kan det vara lätt att glömma att ifrågasätta när vi vill ha snabb information. När vi bara tar emot utan eftertanke. Och det tar ju sån tid att vara källkritisk. Men vad kostar det?  För hur kommer samhället utvecklas om vi inte reflekterar, söker svar, mopsar oss, och helt enkelt skapar en sokratisk dialog?

Det är genom det kritiska tänkandet vi söker efter vår sanning, och vad vi tycker är sant, enligt våra förutsättningar och observationer. Och visst finns det en fascination i själva tänkandet. Det är det som ger oss nya intryck, ny kunskap och utmanar oss att utvecklas. Det är det som hindrar oss från att bli naiva.

Så även om ai-intelligensen dundrat in i våra liv, och skapat nya möjligheter, får vi inte låta den göra oss lata i vårt kunskapssökande, och i vår egen utveckling. Vi kan inte tillåta oss att få allt serverat, även om det är frestande. För vet vi egentligen vad som ligger på den där silverbrickan? Sokrates hade häpnat. Så i hans namn får det kritiska tänkandet aldrig bli ett minne blott. Någonsin.

Så här kan ai göra dig effektivare

Oslagbar mediabevakning. Pricksäker research. Bättre spridning. För bästa effekt. Ai kan. Och ai gör. Med rätt verktyg kan ai göra både dig och ditt jobb effektivare.

1. Mediabevakning

Ai är oslagbart för mediabevakning. Ett lys(sn)ande exempel är AllEars som omvandlar ljud till text, vilket gör att dom kan hitta ditt företagsnamn i till exempel ett radioprogram. Dom kan också identifiera hur ofta ditt företagsnamn, eller ett visst begrepp, används i positiva eller negativa sammanhang.

2. Research

För att sätta pricksäkra planer och strategier behövs grundlig research. Du behöver läsa in förutsättningar och identifiera vägval. Här kan du spara tid genom att låta ai sammanfatta stora mängder information, med ChatGPT till exempel.

3. Översättning
Har du skrivit ett inlägg på Linkedin men är lite osäker på engelskan? Då kan språkverktyget Grammarly rycka in och föreslå bättre formuleringar, samtidigt som du skriver. Funkar just nu bättre än exempelvis Google translate. 

4. Bättre spridning

Dagens marknadsföring handlar till stor del om att anpassa efter målgrupp och omvärld. Olika versioner av våra annonser visas beroende på tid på dygnet, geografi och mottagarens intresseprofil. Något som helt och hållet baseras på ai. Det hjälper oss att nå ut. Men sedan är det den mänskliga kreativiteten som gör att vi når fram.

5. Utvärdering

När det gäller att utvärdera webbplatser och trafik finns massor av verktyg som berättar vad som går bra och vad som går sämre, och som ger förslag på åtgärder. Men när det är dags att utvärdera alla kanaler så trumfar traditionella metoder, för att mäta kännedom, attityder och beteende. Det kan handla om målgruppsundersökningar och analys av kundstatistik. Men visst kan ai spara tid i utvärderingen, och ge oss vissa insikter – men det bygger på att vi människor ställer rätt frågor. Och för det krävs kompetens.

Higlights från våren

  • Teach for Sweden fyllde tio år
    I mars fick vi vara med och fira vår viktiga kund Teach for Swedens tioårsjubileum. Ett kunskapsrikt decennium för morgondagens vuxna – dom som ska ta över samhället i framtiden. Så glada att vi fått vara med på resan. Se vad viåstadkommit tillsammans, hittils.

  • Jonas greppade micken
    I maj gästade vår strateg Jonas Sälj- & Marknadspodden för att dela med sig at sina bästa tips om effektiva PR-strategier. Vilket han också gjorde. Lyssna i efterhand här.
  • Kärlek till företagsamhet och föreningsliv
    Under våren har vi blivit stolt huvudpartner till Ung Företagsamhet Uppsala, och lika stolt sponsor till Uppsala basket.

  • Innovation med Afori
    Afori (Arenan för innovation i upphandling) är ett kunskapsnav och en mötesplats för offentlig sektor, näringsliv, akademi och civilsamhälle. Varje år görs över 17 000 offentliga upphandlingar i Sverige, till ett värde av 800 miljarder kronor – upphandlingar som skulle kunna förverkliga omställning i stor skala om de öppnar upp för mer innovation. För att lyckas med dettahar vi fåttuppdraget att, tillsammans med Afori,skapakommunikationsom kan öka antalet innovationer i upphandling. Målet är att offentliga affärer ska bidra mer till samhällets gröna omställning, ökad välfärd och näringslivets konkurrenskraft. Ett spännande arbete som vi ser fram emot att få se resultatet av.

    Bakom Afori står Upphandlingsmyndigheten, i samverkan med Vinnova och PRV.

Södra tornets medarbetare

GLAD SOMMAR

Ai i all ära, men nu närmar sig en livs levande sommar. Och semester. Så vi passar på att tacka dig, och alla våra fina kunder. För den här spännande våren, engagemanget och förtroendet. En fin och avkopplande sommar önskar vi dig.