Konvertering – vad är det och hur lyckas vi?

I det sociala medielandskapet pratas det ofta om konvertering – alltså i hur stor grad vi får mottagaren att göra det vi vill. Det kan handla om att köpa något, läsa en artikel, donera pengar, bli medlem, med mera. För vissa företag är detta lättare för än andra.

För dig som säljer en snabbrörlig konsumentprodukt på nätet är de digitala annonserna och sociala inläggen en dröm vad gäller konvertering. I realtid kan du följa antalet kunder och potentiella kunder som ser annonsen, klickar sig vidare till din webbshop, tittar på en produkt och klickar på köp. Kostnaden för en annons har direkt omvandlats till en intäkt för företaget.

Du behöver tänka olika i snabba eller långsamma affärer

Men långtifrån alla företag har möjlighet att leda kunden till ett snabbt köp. Företag inom förtroendebranschen eller tjänsteföretag inom B2B till exempel. Få köper advokattjänster via digitala annonser. För dem handlar det om rekommendationer och att bygga långsiktigt förtroende, för att den dagen ett behov uppstår finnas som top of mind hos sina målgrupper.

Även konsumentprodukter som säljs i butik har längre till konvertering. Ett exempel är vår kund Andersson & Tillman som säljer närproducerade och högkvalitativa köttprodukter. Försäljningen sker via återförsäljare som Ica, Coop och Hemköp och då blir det genast svårare att följa konverteringen av inlagd annonspeng.

De sociala eller digitala kanalerna är alltså långt ifrån oviktiga för oss som verkar i branscher bortom de snabbrörliga produkterna. Däremot måste vi tänka annorlunda. Vi bygger varumärke, förtroende och relation med våra kunder. Detta kan vi göra på många olika sätt, till exempel kan vi bjuda på kunskap och råd, ge inspiration eller skapa debatt.

 

Sociala kanaler är bra på relationsbyggande

De sociala kanalerna kan alltså fylla andra syften än snabba köp. Employer branding är ytterligare ett bra exempel. Genom Facebook och Instagram kan vi lätt bygga relationer med potentiella medarbetare, vi kan visa vår kultur och odla relationer med studenter. Allt för att vi ska finnas med på deras lista över drömarbetsplatser den dagen de söker jobb.

Samtidigt är det viktigt att inte glömma konverteringen och fastna i likes eller delningar. En Facebook-kampanj behöver inte vara lyckad trots tusentals delningar och likes. Om det långsiktiga målet (konverteringen) inte uppnåtts är det inget annat är tomma likes. Vi får inte glömma att vi egentligen ville öka beläggningen på vårt hotell, få fler sökande till en tjänst eller folk att gå på teater. Oavsett om målet ligger ett klick eller ett år bort måste vi mäta framgången utifrån det målet. Det är det vi menar med konvertering.

Anna Sundström

Läs alla våra artiklar om kommunikation

Hör av dig till oss om du vill veta mer om konvertering och kommunikation. Skicka e-post till hej@sodratornet.se så hör vi av oss så snart vi kan.

Utvalda uppdrag

Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
UNT Soul
UNT Soul
design, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag