Nej. Det är en jätteskillnad mellan reklam och kommunikation. Punkt. Jag jobbar på en kommunikationsbyrå, så jag hör till den där lilla procenten specialintresserade. I min värld är reklam bara en liten del av det stora begreppet kommunikation. Och för varje år som går blir reklam en mindre och mindre del av vad en kommunikationsbyrå sysslar med.
Vi tar tjuren i svansen direkt: Reklam är kommunikation på köpta kanaler, till exempel direktreklam och annonsering.
Spelsajter, dejtingtjänster och låneinstitut har inte så många andra val än att köpa sig synlighet. Journalister, bloggare och Facebookanvändare skriver sällan om den typen av företag, och om de skriver är det ofta negativt. Därför är dessa företag så illa tvungna att köpa digitala annonser, printannonser, TV-reklam, radioreklam och stortavlor ute. Du ser varje dag vilka företag som tvingas köpa sin plats i solen.
Alla medel är tillåtna i kommunikation, så länge man åstadkommer förändring genom budskap. Som kommunikatör är man fri att välja alla metoder. Alla lagliga metoder det vill säga. Ibland är annonsering effektivt. Ibland PR. Men om det effektivaste sättet att nå en målgrupp är att lyfta luren och prata, ja då gör man det. Det som avgör om man väljer telemarketing eller annonser är nyttan.
Man kommunicerar alltid. Företaget eller organisationen som inte satsar på marknadskommunikation kommunicerar ändå. De kanske inte jobbar aktivt med sitt varumärke eller sitt erbjudande, men målgruppen har ändå en bild av företaget och produkten. Reklam däremot, kan man välja att göra – eller att inte göra.
Förr hette alla företag ”reklambyrå” och nu har de flesta bytt namn till ”kommunikationsbyrå”. Men är det bara en förändring på etiketten? Tyvärr är många kommunikationsbyråer egentligen reklambyråer. De kan göra snygga annonser och skriva klatschiga rubriker, men de skruvar på sig oroligt om man pratar PR-strategier, relationsskapande i sociala medier och telemarketing.
En riktig kommunikationsbyrå kan du ringa och säga ”Jag vill sälja mer till mina kunder. Hjälp mig.” En bra kommunikationsbyrå löser uppgiften med kommunikationens alla verktyg. Prislappen kommunicerar. Förpackningen. Hur växeltelefonisten svarar. Vad kunderna kommenterar på Facebook. Allt.
Jonas Pertoft