Så skriver du bra texter till din webbplats
Visste du att texten är det som säljer bäst på webben? Bra och billiga produkter i all ära – men utan en lättläst och välformulerad webbtext får du ändå inte kunden på kroken.
Visste du att texten är det som säljer bäst på webben? Bra och billiga produkter i all ära – men utan en lättläst och välformulerad webbtext får du ändå inte kunden på kroken.
Den viktigaste meningen i texten är rubriken. Sanningen är att majoriteten av dina besökare bara läser rubrik och ingress. Det är så mycket annat som pockar på deras uppmärksamhet.
En rubrik måste därför kunna stå för sig själv men har samtidigt i uppgift att locka till vidare läsning.
En bra rubrik ska:
Exempel på dålig rubrik: ”Texter som skrivs till webben”.
Exempel på bra rubrik: ”Så skriver du bra texter till din webbplats”.
Ha ett tydligt syfte med texten. När du funderar på vad som gör att besökaren ska läsa just din text, fundera då på:
Vill du informera om något, få besökaren att klicka på ”Köp” eller ska besökaren ladda ner något? Olika syften kräver olika texter och uppmaningar.
Fundera också på din målgrupp. En text som riktar sig till högstadieungdomar bör ha ett annat tilltal än en text som riktar sig till välutbildade, äldre personer.
När besökarna läser din text rör sig deras ögon i ett ”F-mönster”. Först läser de rubriken, sedan eventuell knapptext (Call to Action – CTA), punktlistor och till sist varje styckes tre första ord. Ha alltså de viktigaste orden i början av varje stycke.
Några tips:
Nu har du förhoppningsvis skrivit fina och väl genomtänkta texter till din webbplats. Nästa steg blir att optimera texterna så att sökmotorerna hittar dem. Våra tips på hur du gör detta kan du läsa i artikeln Sökoptimera dina texter för Google och andra sökmotorer.
Paulina Bengtsson
Läs alla våra artiklar om kommunikation
Om du behöver hjälp med att skriva texter till din webbplats kan vi på Södra tornet hjälpa dig. Skicka e-post till hej@sodratornet.se så hör vi av oss!