Texter till webbplatsen

Så skriver du bra texter till din webbplats

 

Visste du att texten är det som säljer bäst på webben?  Bra och billiga produkter i all ära – men utan en lättläst och välformulerad webbtext får du ändå inte kunden på kroken.

Rubriken lockar till läsning

Den viktigaste meningen i texten är rubriken. Sanningen är att majoriteten av dina besökare bara läser rubrik och ingress. Det är så mycket annat som pockar på deras uppmärksamhet.

En rubrik måste därför kunna stå för sig själv men har samtidigt i uppgift att locka till vidare läsning.

En bra rubrik ska:

  • Vara 6–8 ord lång.
  • Innehålla ett aktivt verb.
  • Använda tilltalet ”du” eller ”ditt”.

Exempel på dålig rubrik: ”Texter som skrivs till webben”.

Exempel på bra rubrik: ”Så skriver du bra texter till din webbplats”.

Skriv med besökaren i fokus

Ha ett tydligt syfte med texten. När du funderar på vad som gör att besökaren ska läsa just din text, fundera då på:

  • Vad ska besökaren känna?
  • Vad ska besökaren göra?
  • Vad ska besökaren veta?

Vill du informera om något, få besökaren att klicka på ”Köp” eller ska besökaren ladda ner något? Olika syften kräver olika texter och uppmaningar.

Fundera också på din målgrupp. En text som riktar sig till högstadieungdomar bör ha ett annat tilltal än en text som riktar sig till välutbildade, äldre personer. 

Så läser en besökare texter på webbsidor

När besökarna läser din text rör sig deras ögon i ett ”F-mönster”. Först läser de rubriken, sedan eventuell knapptext (Call to Action – CTA), punktlistor och till sist varje styckes tre första ord. Ha alltså de viktigaste orden i början av varje stycke.

Några tips:

  • Använd inte krångliga ord.
  • Ha med en uppmaning, en så kallad Call to Action (CTA). Exempelvis en ”Boka-knapp”. Människan är lat av naturen, vi gillar enkla uppmaningar.
  • Börja med det viktigaste och fördjupa dig sedan.
  • Använd aktiva verb. Exempelvis: istället för att skriva ”Vi nås dygnet runt”, skriv ”Du når oss dygnet runt”.
  • Gör punktlistor. De lättar upp texten.
  • Dela upp din text så varje stycke blir några rader långt.

Sökmotorerna älskar välskrivna texter

Nu har du förhoppningsvis skrivit fina och väl genomtänkta texter till din webbplats. Nästa steg blir att optimera texterna så att sökmotorerna hittar dem. Våra tips på hur du gör detta kan du läsa i artikeln Sökoptimera dina texter för Google och andra sökmotorer.

Paulina Bengtsson

Läs alla våra artiklar om kommunikation

 

Vi kan hjälpa dig med texter

Om du behöver hjälp med att skriva texter till din webbplats kan vi på Södra tornet hjälpa dig. Skicka e-post till hej@sodratornet.se så hör vi av oss!

Utvalda uppdrag

För en blomstrande tillväxt
För en blomstrande tillväxt
design, grafisk profil, identitet
Se upp för fula fiskar
Se upp för fula fiskar
animering, design, kampanj, produktion
Smuggelhundarna
Smuggelhundarna
animering, copy, kampanj, produktion, sociala medier, strategi
Visa din vilja
Visa din vilja
design, kampanj, pr, strategi
Teach for Sweden
Teach for Sweden
copy, produktion
Hur funkar vaccin?
Hur funkar vaccin?
illustration, kommunikationskoncept, sociala medier, strategi
En destination i förvandling
En destination i förvandling
design, sociala kanaler, varumärkesplattform, webbplats
Ladda fler uppdrag