Facebook pixel. Så här kommer du igång.

Vad är en Facebook-pixel?


Det korta svaret är ”En kodsnutt som kopplar samman en webbplats med företagets annonsering på Facebook.” En mer poetisk förklaring är ”Marknadsförarens dröm – en genväg till nya kunder”. Du som annonserar på Facebook har bara fördelar av Facebookpixeln, och här får du en sammanfattning av allt du måste veta.

Facebook vill hjälpa sina kunder att göra sina annonser mer effektiva. På så sätt tjänar Facebook pengar. Därför har de skapat en kodsnutt som du som annonsör lägger in på din webbplats. Företagets annonsering på Facebook blir plötsligt mer intressant eftersom du kan styra annonsering så den blir mer effektiv. Sett ur användarens perspektiv ger Facebookpixeln mer relevanta annonser. Det är bra, men det etiska kan diskuteras. Som användare vet du aldrig vilka webbplatser som samarbetar med Facebook, och du vet inte hur informationen används.

Det finns bara fördelar med Facebookpixel

Ett företag har bara fördelar av att lägga in Facebookpixeln på sin webbplats. Säg att du har en webbplats som säljer sportgrejer. I din statistik ser du allt som händer på din egen webbplats, men du vet inte så mycket om vad dina kunder gör före och efter besöket hos dig. Facebookpixeln identifierar besökaren på webbplatsen och ser att hen exempelvis tittat på fotbollsskor men inte köpt dem. När besökaren använder Facebook nästa gång dyker det plötsligt upp annonser för dessa fotbollsskor, nu med 20% rabatt. Vips så har sportföretaget vunnit en kund som de annars skulle ha tappat till en konkurrent.

Ett känt faktum inom marknadsföring är att budskap måste repeteras för att få effekt. Det är ganska dyrt att sprida ut reklam lite på måfå för att få en repetition. Med Facebookpixeln kan du repetera bara för dem som redan börjat visa intresse. 

Varför heter det ”pixel”?

Namnet är ett mysterium, en Facebookpixel har nämligen inget att göra med pixlar. Egentligen borde det heta ”Facebooks konverteringsspårning”, men man blir inte så mycket klokare av det heller. En pixel är den minsta punkten i en bild, en förkortning för ”picture element”. Googlar du runt får du inget bra svar, förutom att kodsnutten är liten och att en pixel är liten. Ordet ”pixel” känns litet och lätt. ”Konverteringsspårning” känns krångligt och svårt.

Ett långskott till förklaring: Konkurrenten Google Adwords har också en tjänst för konverteringsspårning. Men de kan inte kalla sin tjänst för ”Google pixel”. Helt enkelt eftersom de redan lanserat en produkt med det namnet. Google Pixel är namnet på en produktserie med smartphone och en surfplatta. Kanske, kanske tänkte Facebook att ”Vi tar namnet, etablerar det och äger begreppet. Google kommer inte kunna härma oss och ta vårt begrepp.”

Så använder du en Facebookpixel

Om du redan annonserar på Facebook är det busenkelt och gratis:

Tänk på att ett Facebookkonto får bara ha en Facebookpixel. Men om du exempelvis har ett företag på flera orter så kan du lösa det via Facebook Business manager och sätta upp flera annonskonton. Systemet bygger alltså på att du har en webbplats som du ska locka trafik till.

De flesta har Google Analytics, och det funkar tekniskt ungefär likadant. Du eller den som har tekniska ansvaret för webben går till en tjänst på Facebook och skriver in dina uppgifter. Det genererar en kod som du klipper in på din webbplats. Om du vill bara mäta en viss sida så klipper du in den där. Om du vill ha den på alla sidor så klipper du in koden exempelvis i sidhuvudet. Sen är det bara att köra!

Mät effekten av dina annonser på Facebook

När din pixel är installerad och klar kommer du att kunna mäta dina annonser på Facebook på ett mycket bättre sätt. Bland annat kan du:

  • Se vilka sidor besökarna går till efter att ha klickat på din annons
  • Om de genomför köp eller inte
  • Få en mer detaljerad beskrivning av dina besökare

Det här leder till det viktiga, hur du kan optimera din annonsering på Facebook och hur du kan lära dig mer om hur dina målgrupper beter sig på webben.

Marknadsförarens dröm

En spännande sak är att Facebook nu kan skapa en ”lookalike-målgrupp”. Eftersom du nu kan peka ut vilka som verkligen köper dina produkter så kan Facebook med hitta potentiella kunder med samma intressen, samma demografi och geografi. Det här är marknadsförarens dröm: En genväg rakt till massor av kunder.

Alla vill hitta fler nya kunder utan att behöva vända ut och in på sig själv. Vi kliar oss i huvudet och funderar hur? ”Tja…” säger Facebook, ”…vad sägs om att du tar den där annonsen som vi vet funkar, skickar den till folk som är precis som de som brukar köpa av er. Kan det vara intressant?”. Ja. Självklart.

Problem med Facebookpixel

Finns inte något att invända från annonsörshåll? Jo, det finns kritik mot Facebooks statistik. Går man på Facebooks siffror får man intrycket att marknadsföringen är mer framgångsrik än den verkligen är.

Ett exempel: En potentiell kund klickar på din skoannons i Facebook och går in på webbplatsen och tittar, men köper ingenting. Nästa dag klickar hen på din annons i Google, kommer till din webbplats och genomför ett köp. I Google Analytics så ser du då att Googleannonsen gjort jobbet, men Facebookannonsen syns inte. I Facebooks statistik står det att den egna annonsen ledde till köp, vilket ju inte är helt korrekt.

Jonas Pertoft

Läs alla våra artiklar om kommunikation

Hör av dig till oss om du vill veta mer om Facebook och andra sociala medier. Skicka e-post till hej@sodratornet.se så hör vi av oss så snart vi kan.

Utvalda uppdrag

Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
UNT Soul
UNT Soul
design, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag