Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Kund: Folkhälsomyndigheten
Uppdrag: #vaccineworks

Miljoner människoliv har räddats av vacciner och vaccinationsprogrammen har besparat mänskligheten enorma plågor. För Folkhälsomyndighetens räkning visade vi det på ett tydligt, enkelt och delbart sätt.

design, kampanj, pr, socialt, strategi

Utmaning

Hur visar man på ett enkelt och lättillgängligt sätt att vacciner fungerar? Uppdraget från Folkhälsomyndigheten var att visa upp den långsiktiga effekten av ett enormt framgångsrikt folkhälsoarbete.

Utgångsläget är siffror, årtal och statistik, som tillsammans bekräftar vad vi redan känner till: Att vacciner har gjort mänskligheten en enorm tjänst.

Frågan är hur man kan visa det på ett nytt och kreativt sätt? 

Lösning och resultat

Södra tornet skapade en lösning som var kostnadseffektiv, lättillgänglig och enkel. Med hjälp av rörlig infografik visade vi tydligt hur incidensen av de sjukdomar som varje dag förhindras genom vaccination sjönk drastiskt när vaccinationsprogrammen inleddes.

Vi valde att göra det med både siffror och med grafik för att göra budskapet tydligt och trovärdigt. Resultatet blev korta filmer som är lätta att sprida och att ta till sig i sociala medier. Utöver dessa togs även längre varianter fram, med samtliga sjukdomar i exemplen, för att passa på till exempel föreläsningar.

Filmerna “Vaccin funkar” och hashtaggen #vaccineworks fick en mycket stor spridning, inte minst på Twitter. 

Vaccin funkar. Antal fall året innan vaccination för Röda hund införs
Folkhälsomyndigheten. Vaccin funkar.

Fler uppdrag

Kulturanalys Norden
Kulturanalys Norden
design, identitet, webb
För en god sak
För en god sak
bokdesign, design, kampanj
Upplands bästa charkproducent
Upplands bästa charkproducent
design, digitalt, förpackning, identitet, kampanj, pr, socialt, strategi, webb
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
Vacciner funkar. Hur visar man det på ett bra sätt?
design, kampanj, pr, socialt, strategi
Karta och kompass för kulturälskare
Karta och kompass för kulturälskare
identitet, kampanj, socialt
UNT Soul
UNT Soul
design, kampanj, socialt
Ladda fler uppdrag