Kungliga Musikhögskolan ville ordna inflyttningsfest, men ville bjuda in fler än bara gamla vänner. Hur gör man det? Södra tornet byggde en kampanjsajt som öppnade ett fönster in i verksamheten.
Hur utformar man en kampanjwebb för invigningen av ett alldeles underbart nytt campus med precis allt man kan begära i ljudväg? Hur visar man bredd och innehåll på alla de cirka hundra event som ska äga rum? Och dessutom, hur riktar man sig till målgruppen musikintresserade stockholmare i åldern 25–55, som inte tror att Kungliga Musikhögskolan har något att erbjuda dem?
Kungliga Musikhögskolan (KMH) är en svensk statlig högskola som bedriver utbildning och forskning inom musik och musikpedagogik. Den är landets enda fristående musikhögskola med bred utbildningsverksamhet som håller hög internationell kvalitet.
Södra tornets lösning blev en kampanjwebb indelad i tre delar som på olika sätt visade upp verksamheten, med målet att väcka intresset hos olika målgrupper och smaker.
I den första delen var det möjligt att välja program utifrån vilken kategori och vilken dag man ville besöka KMH. (Fredag/Lördag/Söndag – Lyssna, Göra, Lära). I den andra delen utmanades publiken med en fråga – ”Från Bach till Rebell – vem är du”, för att därefter få tips om passande engagemang. Den tredje delen var ett helt vanligt textbaserat program, för den som föredrar det. Trafik till kampanjsidan drevs via sociala medier.
Innehållet på kampanjwebben blev delat runt 5 000 gånger i sociala kanaler. Själva eventet, som ägde rum den 27–29/1 2017, hade 8 000–10 000 besökare och webben gjorde sitt jobb som både rolig och funktionell. KMH är mycket nöjda över ett resultat som överträffade deras förväntningar.