Urinläckage är ett tabubelagt ämne, framför allt om det uppträder i tidig ålder. Därför är det få som pratar om, och söker vård för, sina problem. För att marknadsföra Diveen, ett intravaginalt hjälpmedel mot ansträngningsinkontinens, behövde vi närma oss både ämnet och lösningen på ett positivt sätt. För varken urinläckage, eller att hantera det, är några konstigheter.
Såväl urinläckage, som att behöva hjälpmedel mot det, är en jobbig verklighet för många. Och ett vanligt missförstånd är att det bara drabbar äldre och att man måste börja använda så kallade vuxenblöjor. Verkligheten är att det finns olika bakomliggande orsaker som redan i tidig ålder kan resultera i till exempel ansträngningsinkontinens – urinläckage i samband med fysisk aktivitet. Vårt uppdrag var att marknadsföra Diveen, ett intravaginalt inkontinenshjälpmedel, med fokus på målgruppen kvinnor 30–55.
Ett identifierat problem för målgruppen var att de avstod från olika fysiska aktiviteter på grund av oron för att läcka, vilket i förlängningen försämrar livskvaliteten. Andra utmaningar var produktens utseende och funktion. Trots att den inte är ny på marknaden så var den förhållandevis okänd för målgruppen, alltså fanns det flera frågor som krävde svar. Hur använder man ett intravaginalt inkontinensskydd? Och hur påverkar den eventuella hormonbehandlingar eller mediciner?
Genom att tona ner problematiken kring urinläckage, och besvara eventuella oroligheter redan i copyn gjorde vi Diveen till ett självklart val för alla som lider av ansträngningsinkontinens. Färgsättningen var mjuk och positiv och vi vände en nackdel till en fördel genom att göra produkten till stjärnan i kommunikationen. Med hjälp av en kampanjsajt kunde vi få in mycket fakta, vanliga frågor och svar samt hur produkten ser ut och hur man använder den. I strategin gjorde vi en analys av målgrupperna och var de befann sig vilket resulterade i att produkten marknadsfördes med kampanjer på Facebook och Instagram, samt i print i Friskis & Svettis medlemstidning.
Kampanjen levererade ett fantastiskt resultat – med nätan tre miljoner exponeringar nådde vi över 500 000 personer och mer än 30 000 klickade sig vidare från Facebook och Instagram till diveen.se.
Webbstatistiken för kampanjperioden visar 109 527 sidvisningar och 53 992 unika besökare. Av dem klickade sig 17,5 % sig vidare till Apotea via våra CTA-knappar.