Efter pandemins intåg behövde Folkhälsomyndigheten ett manér för att kommunicera kring vaccin mot covid-19. Missinformation, desinformation och rykten om vacciner, som kan växa sig starkare vid informationsluckor, kan bidra till att människor tvekar inför att vaccinera sig. Därför är det viktigt att myndigheternas information får människor att känna förtroende för vaccinationsinsatsen. Vi på Södra tornet fick i uppdrag att planera för, och ta fram, en kampanj om vaccination mot covid-19.
Ingen i Sverige skulle missa att det var ett vaccin på väg till Sverige, och vilken nytta det skulle göra för människors hälsa och liv. Vårt uppdrag var att skapa kommunikation som skulle bidra till att människor valde att vaccinera sig. Och att ta fram ett manér som skulle vara grunden till all kommande kommunikation om vaccination mot covid-19. Men att informera om ett vaccin, som många har starka åsikter om, var en utmaning i sig. Vi behövde få människor att känna förtroende, både för informationen och för avsändaren.
Vi började med strategiarbetet och workshops med Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen och Läkemedelsverket. Tillsammans prioriterade vi målgrupperna, lyfte målgruppsinsikter, tog fram budskap, och diskuterade kanalval för kommunikations-insatser. Det viktigaste i det här uppdraget var tydligheten. Målgruppen var ”alla” – med olika bakgrund och förutsättningar att ta till sig budskapen. Varje invånare skulle kunna ta del av all information om det nya vaccinationen, för att kunna ta ett välgrundat beslut. För att skapa tydlighet och trygghet skrev vi en budskapsplattform som skulle ligga till grund för all kommunikation kring vaccination mot covid-19. Med avstamp i Folkhälsomyndighetens grafiska profil tog vi fram ett helt nytt illustrationsmanér i FHM:s färger. Av det gjorde vi mjuka animerade filmer som med sitt lugna ”böljande” tempo gjorde informationen tydlig, inspirerande och förtroendeingivande.
Totalt blev det en animerad tidslinje, fem korta filmer, en längre film, och original till tryckta annonser. Kampanjmaterialet syntes runt om i hela landet – på SVT:s Anslagstavlan, TV4, stortavlor, tv-skärmar och väntrums-tv, samt i sociala kanaler, print- och pluggannonser, och mataffärer. Norges motsvarighet till Folkhälsomyndigheten uppmärksammade också filmerna och fick i dialog med Folkhälsomyndigheten också rättigheter till delar av materialet.
Filmerna fyllde sin viktiga uppgift i det stora kampanjarbetet mot covid-19. Folkhälsomyndigheten har genomfört utvärderingar av kommunikationsarbetet generellt, men inte över enskilda kampanjer. I och med krissituationen som var behövde de prioritera aktiviteter framför mätning. I det här fallet fanns inga mål vad det gäller siffror i antal nådda personer. I det här fallet handlade det om att nå ut till så många som möjligt, så snabbt som möjligt.