Stadsmissionens bok För en god sak har dragit in nästan 800 000 kr till verksamheten. Boken belönades med ett Guld-M för årets design och nominerades till Publishingpriset.
Uppsala Stadsmission är en ideell förening som stödjer människor som befinner sig i utsatta livssituationer. Gåvor från privatpersoner och företag är avgörande för arbetet – ju mer pengar som kommer in, desto fler människor kan få hjälp.
Uppsala stadsmissions råd, där Södra tornet är representerade, ville göra något för att föra samman näringsliv och organisationen. Ett sätt att bidra till samhället, att göra något större och bättre av CSR-arbetet. I ett stort samarbetsprojekt skapades därför en bok.
I boken porträtteras både tongivande Uppsalakrögare och människor som lever i hemlöshet och utsatthet. Krögarna delar med sig av recept, vilket gör boken till både dokumentär och kokbok.
Södra tornet har stått för design och produktion. Produktionen är ett samarbete som involverat tjugo restauranger i Uppsala, tio personer som fått hjälp av Uppsala Stadsmission, frilansskribenter och -fotografer, Profilix, UNT, UL med flera.
Boken nådde sitt mål att få in mer resurser att hjälpa. Den har sålt i nästan 4 000 exemplar vilket resulterat i ett bidrag till Uppsala Stadsmission på nästan 800 000 kronor. Den har fått stor uppmärksamhet och uppskattning.