Filmen har delats hela 1 371 gånger på Facebook och därmed nått drygt 210 000 personer.
Varje sekund, minut och dag räddar antibiotikan liv. Men dess kraft är allvarligt hotad. Vårt uppdrag var att få folk att förstå detta – och vad vi kan göra åt det.
I Sverige är antibiotika ett av våra viktigaste läkemedel – och så vill vi att det ska fortsätta vara. Men antibiotikans kraft är hotad. Felaktig och överdriven användning av antibiotika har fått resistenta bakterier att spridas snabbt i världen. Om vi inte bromsar utvecklingen kan vanliga sjukdomar, som lunginflammation, bli omöjliga att bota.
I samband med den internationella antibiotikadagen ville uppdragsgivaren väcka uppmärksamhet och engagemang runt klok antibiotikaanvändning. Man har tidigare år fokuserat på statistik och fakta som kommunicerats via media, men i år ville Folkhälsomyndigheten skapa en kampanj som når fler så att kunskapen hos allmänheten ökar.
Målgruppen ska förstå att den egna användning får konsekvenser för andras chanser att överleva, människor måste sluta använda antibiotika i onödan. Vi behövde hjälpa dem hitta ett beteende och även påverka människor i sin omgivning.
Vårt huvudbudskap blev ”Använd inte antibiotika i onödan. Spara kraften till dem som behöver den.” Vi la stor kraft på att skapa förståelse kring hela problematiken kring antibiotikans roll och antibiotikaresistens. Men utgångspunkt i one health-perspektivet togs därför en övergripande bild fram för att visa hur allt hänger ihop – från sjukvård, djurhälsa och mat till läkemedel, jordbruk och hav. För att stärka kommunikationen satte vi 25 myndigheter och organisationer – som tillsammans arbetar mot antibiotikaresistens – som avsändare.
Kampanjen har nått fler än 300 000 personer. Bäst gick infografiksfilmen som delades hela 1 300 gånger på Facebook och därmed nådde drygt 210 000 personer. Vi kan konstatera att kampanjen har väckt känslor, både för och emot, och skapat debatt. En del applåderar, andra är väldigt skeptiska. Många har en egen uppfattning om hur allt hänger ihop och om vad som borde göras, och de som kommenterar har ibland bemött andras kommenterar och skapat egna trådar där debatten fortsatt. Många taggade också andra personer vilket gav ytterligare spridning.
Budskapet berörde många och kampanjen överträffade målet med att väcka uppmärksamhet och engagemang runt klok antibiotikaanvändning.
Filmen har delats hela 1 371 gånger på Facebook och därmed nått drygt 210 000 personer.