Uppsala taxi är ett av Uppsalas mest kända varumärken. Studenter och forskare, grevar och baroner, papegojor och barn har färdats sedan 1926. Mycket har hänt på taximarknaden sedan dess och Uppsala taxi kan nu visa upp sin rätta sida av ett enkelt och tryggt taxiåkande.
Uppsala taxi upplevde att det egna varumärket var lättkopierat och att bilarnas utseende var för spretigt och därmed otydligt. De ville hitta ett nytt utseende som är renare och enklare och som inte är så lätt att kopiera. Målet var att bilarna ska bli ännu tydligare och synligare i gatubilden.
Uppsala taxi är ett av Uppsalas kändaste varumärken och har funnits sedan 1926. Det kan ingen ta ifrån dem. Vi ville framhäva att Uppsala taxi är originalet och har en historia och en personlighet. De har varit med att utvecklat taximarknaden och har varit först med många nya idéer, t ex alkolås.
Eftersom namnet Uppsala taxi inte går att ta patent på så valde vi att arbeta med 100 000 som ett viktigt formelement på bilarna. Det är unikt och grafiskt enkelt. Alla bilarna rensades från alla andra varumärken och information som inte är relevant i dag för kunderna. Allt för att ge ett sobert och enkelt uttryck.
Varumärkesförflyttningen är tydlig. Uppsala taxi har blivit modernare och enklare i sitt uttryck och bilarna sticker ut från konkurrenterna. Nu har de en egen identitet och signalerar en självsäkerhet som de inte haft tidigare. Uppsala taxi står för ett tryggt och modernt taxiåkande för alla medborgare som nu också syns och känns på stadens gator.