Tangentbord med handikappsymbol.

Tillgänglig webbdesign – så funkar det

 

Bra kommunikation ska funka för alla. Mellan 1,3 och 1,8 miljoner svenskar har någon form av funktionshinder: reumatiker och andra rörelsehindrade, synsvaga, blinda och döva. Räknar vi in färgblindhet kan det vara än fler. Genom att göra dina webbsidor och annan digital kommunikation tillgänglig så når du inte bara de här grupperna. Som bonus blir din kommunikation effektivare för alla!

Genom några enkla grundläggande tips så kommer du designa för personer med funktionshinder samtidigt som du gör fler glada. Alla vinner på lättläst och lättbegripligt. Det är lätt att fastna i detaljer om olika webbriktlinjer och långa checklistor. Det är bra, men ännu bättre är om du fixar grunderna först. Här är mina bästa knep för tillgänglig webbdesign:

1. Tydligt uppdrag

Det är säkert någon som gett dig i uppdrag att skapa en app, webbplats, kampanjsida, en Facebooksida eller kanske ett nyhetsbrev. Tänk på att det där du skapar är antagligen inget mer än ett mellansteg. Folk kanske googlar för att hitta dit, och de klickar för att komma vidare eller agera på något sätt. Där har du det faktiska uppdraget – att hitta dit och gå vidare. Och du måste jobba för den som klickar, inte bara den som bett dig göra jobbet. Vad är ditt uppdrag, egentligen?

2. Bra innehåll är en del av tillgänglig design

Det hjälper inte att designa en webb utifrån de senaste riktlinjerna, om ditt innehåll är obegripligt. ”Design” är inte bara grafisk design, utan det handlar också att välja ut vad som ska sägas och fördela ut budskapen. Mitt bästa tips är att sammanfatta det du vill säga i några meningar. Tänk dig att du ska förklara för en vän som inte är insatt. Vad skulle du säga då? Du vill inte slösa med hens tid, du vill inte vara tråkig, inte ljuga och du vill komma rakt på sak.

3. Navigera på webbplatsen

Alla webbdesigners och kommunikatörer har någon gång försökt hitta den där ultimata, kreativa lösningen på hur man ska navigera. Faktum är att det är ganska onödigt. Tänk dig en bil. Ratten sitter där den ska, bromsen och de andra pedalerna bjuder sällan på överraskningar. Tänk så. Hur brukar det se ut? Har du något att vinna på att göra annorlunda? Är det så tydligt att det är intuitivt? Ja, i sådana fall har du en bra grund för att göra navigation även för de som har olika funktionsbegränsningar.

4. Rätt ordning

Tänk dig att en person som inte ser ska använda din webbplats. Allt blir uppläst i ordning, mening efter mening, bild efter bild. Om du gör rätt här så blir din webbplats bättre för alla. För om du tänker responsiv design (att sidan ser bra ut både i mobilen och på en stor skärm) så fungerar det på samma sätt. Rätt sak i rätt ordning. Dessutom, om du är duktig på att namnge bilder och sätta så kallade alt-texter (beskrivande texter som inte syns i normala fall) så kommer din sajt fungera bättre på sökmotorerna (SEO). Google älskar tillgängliga webbsidor.

5. Kontraster i textstorlek och färg

Det finns riktlinjer som säger hur stora kontrasterna ska vara, men du tar dig långt med sunt förnuft. Börja med sunt förnuft, putsa senare. När du jobbar med långa texter och rubriker kommer du troligen få korta ner dom. Det är bra, du tvingas tänka på vad som står. När du jobbar med rubriknivåer måste du förtydliga dom. Det blir troligen bara bättre. När du jobbar med färger kommer troligen allt blir tydligare och snyggare.

6. På väg mot WCAG 2.0
Nästa steg är putsa på detaljerna. Det är nu du ska säkerställa att det exempelvis går att navigera med tangenterna, att lyssna på din webb eller att du inte har onödiga blinkande element.

Detaljerna hittar du här: https://webbriktlinjer.se/principer/tillganglig/
Där hittar du också bra länkar till hur du testar din webb för tillgänglighet.

Nu har du en riktigt bra grund. Din kommunikation är nu inte bara mer tillgänglig utan också ett steg närmare att bli en prisvinnare, en succé på ett mer generellt plan. Tänk dig juryn som ska utse en vinnare. Vill inte de se en tydlig idé, en design som gör sitt jobb, där man rensat bort det som är onödigt?

Den stora utmaningen

Tycker du det här låter för enkelt? Genom åren har vi på Södra tornet jobbat med stora kunder som ställer hårda krav på tillgänglighet, inte minst myndigheter. Faktum är att de tipsen som jag räknar upp här är den stora utmaningen.

Hör gärna av dig om du också vill bli mer tillgänglig på nätet!

Jonas Pertoft

Läs alla våra artiklar om kommunikation

Hör av dig till oss om du vill veta mer om tillgänglighet och kommunikation. Skicka e-post till hej@sodratornet.se så hör vi av oss så snart vi kan.

Utvalda uppdrag

För en blomstrande tillväxt
För en blomstrande tillväxt
design, grafisk profil, identitet
Se upp för fula fiskar
Se upp för fula fiskar
animering, design, kampanj, produktion
Smuggelhundarna
Smuggelhundarna
animering, copy, kampanj, produktion, sociala medier, strategi
Visa din vilja
Visa din vilja
design, kampanj, pr, strategi
Teach for Sweden
Teach for Sweden
copy, produktion
Hur funkar vaccin?
Hur funkar vaccin?
illustration, kommunikationskoncept, sociala medier, strategi
En destination i förvandling
En destination i förvandling
design, sociala kanaler, varumärkesplattform, webbplats
Ladda fler uppdrag